• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2024.tde-15072024-102226
Document
Author
Full name
Ana Carolina Momesso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Pieruccini, Ivete (President)
Almeida Junior, Oswaldo Francisco de
Francelin, Marivalde Moacir
Saldanha, Gustavo Silva
Vilela-ardenghi, Ana Carolina Nunes da Cunha
Title in Portuguese
Ciência da informação no Brasil: gênese, expansão e consolidação (1944-2000)
Keywords in Portuguese
Análise do discurso
Ciência da Informação no Brasil
Abstract in Portuguese
A pesquisa teve como objetivo geral identificar elementos capazes de promover a compreensão sobre o contexto de surgimento da Ciência da Informação no Brasil e a adoção da denominação em substituição Biblioteconomia e/ou Documentação em programas de pós-graduação e instituições de estudos e pesquisas. Para tanto, utilizou-se de publicações da Biblioteca do Departamento de Administração do Serviço Público, do Instituto Brasileiro de Bibliografia e Documentação e dos departamentos de Biblioteconomia e Documentação da Universidade Federal de Minas Gerais e Universidade de Brasília, além dos anais do Congresso Brasileiro de Biblioteconomia e Documentação e publicações de eventos conjuntos da Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação. Compreendidos entre os anos de 1944 e 2000, foram selecionados 288 documentos, dos quais foram analisados 266. Utilizando-se da definição de campo de Bourdieu e da análise do discurso institucional observou-se a luta concorrencial pela autoridade científica da Ciência da Informação em relação à Biblioteconomia e Documentação. Interpretada a partir da noção de fórmula, identificou-se sua gênese no Instituto Brasileiro de Bibliografia e Documentação, seguida de sua circulação nos eventos, cristalizando-se no discurso das instituições de ensino e pesquisa a medida em que se processava sua aceitabilidade como área de conhecimento. Enquanto percorre esse caminho a fórmula evidencia suas propriedades, demonstrando-se como referente social, no sentido em que é reconhecida no discurso, ao mesmo tempo em que instaura seu caráter polêmico, à medida que disputa com disciplinas já constituídas e institui-se como lugar de memória, considerando a narrativa que constrói sobre suas origens ao passo que promove o apagamento de outras versões da história. Por fim, o que se constatou foi que a Ciência da Informação tem sua origem, no Brasil, em fins da década de 1960, relacionada à formação de um certo tipo de profissional especializado, portanto mais como área de trabalho do que área do conhecimento. Ganhou força como denominação de uma área do conhecimento na década de 1980, primeiro como estratégia de reconhecimento de status no meio acadêmico por denotar mais prestígio que a Biblioteconomia e Documentação e depois como forma de atrair para atrair mais alunos para os cursos de mestrado existentes à época. E e se consolidou na década de 1990 dando continuidade à estratégia adotada na década anterior, impulsionada pelo discurso neoliberal e amparada pelas oportunidades de fomento proporcionadas pelos planos de governo para a sociedade da informação.
Title in English
Information Science in Brazil: genesis, expansion and consolidation (1944-2000)
Keywords in English
Discourse analysis
Information Science in Brazil
Abstract in English
This research aimed to identify elements capable of promoting the understanding of the emergence of Information Science in Brazil and the adoption of this term in place of Library Science and/or Documentation in postgraduate programs and research institutions. To achieve this, we resorted to publications from the Library of the Brazilian Department of Public Service Administration, the Brazilian Institute of Bibliography and Documentation, the Departments of Library Science and Documentation of the Federal Universities of Minas Gerais and Brasília, along with the proceedings of the Brazilian Congress of Library Science and Documentation, as well as publications from joint events of Library Science, Documentation, and Information Science. 288 documents covering the years between 1944 and 2000 were selected, of which 266 were analyzed. Using Bourdieu's definition of Field and Institutional Discourse Analysis, one can observe a competitive struggle for the scientific authority of Information Science over Library Science and Documentation. Interpreted through the concept of Formula, its genesis was identified in the Brazilian Institute of Bibliography and Documentation, followed by its circulation in events, crystallizing in the discourse of educational and research institutions as its acceptability as a field of knowledge progressed. While traversing this path, the Formula demonstrates its properties, functioning as a social referent, recognized in discourse, while simultaneously establishing its controversial character as it contends with established disciplines and becomes a site of memory, considering the narrative it constructs about its origins as it promotes the erasure of other versions of history. In conclusion, it was observed that Information Science in Brazil originated in the late 1960s, associated with the training of a specific type of specialized professional, more as a field of work than a field of knowledge. It gained strength as a designation of an area of knowledge in the 1980s, initially as a strategy for academic status recognition by conveying more prestige than Library Science and Documentation and later as a means to attract more students to existing master's programs at that time. It consolidated in the 1990s, continuing the strategy adopted in the previous decade, driven by neoliberal discourse, and supported by funding opportunities provided by government plans for the Information Society.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.