• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2024.tde-15072024-112158
Document
Author
Full name
Marcus Rei de Lima Alves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Pieruccini, Ivete (President)
Almeida Junior, Oswaldo Francisco de
Ferreirinho, Viviane Canecchio
Title in Portuguese
Biblioteca pública e pessoas em situação de rua: elementos para a construção de uma abordagem crítica
Keywords in Portuguese
Biblioeducação
Biblioteca forum
Biblioteca pública
Democracia cultural
Pessoa em situação de rua
Abstract in Portuguese
Abordagem conceitual da biblioteca pública contemporânea considerada a problemática da democracia cultural, no contexto brasileiro. O estudo, de caráter exploratório, problematiza o modelo de biblioteca emporium em vigência, visando sua superação, e tendo em vista identificar elementos que contribuam ao desenvolvimento da biblioteca forum, tomada como categoria referencial da Biblioeducação. A metodologia articulou pesquisa bibliográfica e pesquisa de campo, com base no método etnográfico, aplicado à coleta de dados em duas bibliotecas públicas que atendem a pessoas em situação de rua, na cidade de São Paulo. Os resultados identificaram sete pontos a serem inicialmente considerados na formulação de um conceito de biblioteca pública, como dispositivo cultural de caráter inclusivo e dialógico, voltado à participação dos sujeitos no universo do conhecimento e da cultura, em especial em contextos de vulnerabilidade social e nos quadros de fragmentação cultural, no país. Os elementos identificados: (1) público; (2) espaço físico e mobilidade; (3) repertório informacional/coleção/acervo; (4) dialogia; (5) não naturalização das práticas culturais; (6) instância de decisões coletivas; e (7) relações interculturais.
Title in English
-
Keywords in English
Biblioeducation
Cultural democracy
Homeless
Library forum
Public library
Abstract in English
Conceptual approach to the contemporary public library considered the issue of cultural democracy, in the Brazilian context. The study, of an exploratory nature, problematizes the current emporium library model, aiming to overcome it, and with a view to identifying elements that contribute to the development of the forum library, taken as a referential category of Biblioeducation. The methodology articulated bibliographical research and field research, based on the ethnographic method, applied to data collection in two public libraries that serve homeless people, in the city of São Paulo. The results identified seven points to be initially considered in the formulation of a public library concept, as a cultural device of an inclusive and dialogical nature, aimed at the participation of subjects in the universe of knowledge and culture, especially in contexts of social vulnerability and in of cultural fragmentation in the country. The elements identified: (1) public; (2) physical space and mobility; (3) informational repertoire/collection/collection; (4) dialogue; (5) non-naturalization of cultural practices; (6) instance of collective decisions; and (7) intercultural relations.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.