• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2012.tde-17042013-111232
Document
Author
Full name
Bruna Alves de Queiroga
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Marcondes Filho, Ciro Juvenal Rodrigues (President)
Bonfiglioli, Cristina Pontes
Silva, Wagner Souza e
Title in Portuguese
Percepção e impacto no fotojornalismo. Fotografia e comunicação
Keywords in Portuguese
Acontecimento comunicacional
fotografia
fotojornalismo
metáporo
teoria da comunicação
Abstract in Portuguese
Este trabalho trata de uma pesquisa de recepção baseada na fenomenologia do Princípio da Razão Durante. Ele teve como objetivo observar a relação entre o observador e a fotografia, e se pergunta: o que ocorre nesse processo? De um lado, ele considera que a comunicação acontece apenas no receptor, que ela é individual e intransponível, dependendo de certa abertura para o mundo, de certa percepção. De outro, que na fotografia o que se destaca é sua parte vívida, que também depende da percepção. No início, o trabalho ressalta as características híbridas da fotografia, como algo entre arte e documentação. O recorte aqui é a fotografia jornalística, que levanta questões para se pensar o que é a fotografia em geral. No segundo capítulo, faz-se uma aproximação entre a teoria e o Acontecimento comunicacional, a saber, a comunicação propriamente dita. Por último, o trabalho apresenta o relato obtido como resultado da observação realizada na exposição de fotojornalismo World Press Photo.
Keywords in English
communication Event
communication theory
metaporo
photography
photojournalism
Abstract in English
This work deals with a research based on the phenomenology of the Principle of Reason During. He's aimed to the observation of the relationship between the viewer and the photograph, and asks: what happens in this process? On one hand, he believes that communication happens only at the receiver, it is individual and impassable, depending on certain openness to the world, in a sense. On the other, he believes that in the picture what stands out is its vivid parts, that also depends on perception. At first, the work highlights the hybrid features photography as something between art and documentation. Detached here is the journalistic photography, posing questions to think about what is photography in general. In the second chapter, is made an approximation between theory and communicational Event, namely the communication itself. Finally, the paper presents a report obtained as a result of the observation made in photojournalism exhibition of World Press Photo.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-04-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.