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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2007.tde-05072009-211524
Document
Author
Full name
Patricia Ceolin do Nascimento
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Freitas, Jeanne Marie Machado de (President)
Ataide, Joanita Mota de
Canizal, Eduardo Penuela
Montes, Maria Lucia Aparecida
Talamo, Maria de Fatima Goncalves Moreira
Title in Portuguese
A informação como narrativa: mídia e troca simbólica
Keywords in Portuguese
Discurso
Informação
Narrativa
Sentido
Troca
Abstract in Portuguese
As informações que circulam nas mídias produzem significação ao se materializarem como narrativas, constituindo a rede midiática que se perfaz como troca simbólica, ou seja, em um mecanismo de oferta/demanda que se dá de forma indireta. A base da reflexão é o conceito de troca simbólica formulado por Lévi-Strauss, para quem os seres humanos instituem-se como seres culturais pois estabelecem relações mútuas ao comunicarem-se entre si por trocas que só podem ser apreendidas em um processo metafórico/simbólico, e não por relações diretas, de coisas em si mesmas. Trata-se aqui de repensar a questão da informação inserida no panorama midiático atual. Considera-se para isso tanto sua inerente configuração narrativa, quanto sua ordenação significante, tendo como referências teóricas as discussões advindas da área das ciências da linguagem, em especial as contribuições de Jacques Lacan, em psicanálise, e de Claude Lévi- Strauss, em antropologia, além da referência a Ferdinand de Saussure, considerado fundador da lingüística moderna.
Title in English
A informação como narrativa: mídia e troca simbólica
Keywords in English
Discourse
Exchange
Information
Meaning
Narrative
Abstract in English
The information that goes around in the media produces meaning as it comes together into narratives, composing a media net that constitutes itself as symbolic exchange, an offer/demand mechanism that happens in an indirect way. This reflection is based on the concept of symbolic exchange coined by Lévi-Strauss, according to whom human beings become cultural beings because they establish mutual relations by communicating with one another through exchanges that can only be conceived in a metaphorical/symbolical process, and not through direct relations. The point here is thinking over the matter of information inserted in the current media field, considering both its inherent narrative configuration and its significant ordination. This paper has as theoretical references the contributions from the area of language science, mainly the works of Jacques Lacan, in psychoanalysis, and Claude Lévi-Strauss, in anthropology, besides the reference to Ferdinand de Saussure, considered the creator of modern linguistics.
 
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1442732.pdf (464.49 Kbytes)
Publishing Date
2009-07-13
 
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