• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2013.tde-10022014-115309
Document
Author
Full name
Nadini de Almeida Lopes
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Maluly, Luciano Victor Barros (President)
Moraes Júnior, Enio
Pahim, Renato Levi
Title in Portuguese
Radiorreportagem: referências para a prática, o ensino e a pesquisa
Keywords in Portuguese
radiojornalismo
radiorreportagem
recursos sonoros
repórter
tecnologia
Abstract in Portuguese
Com a crescente transformação no campo tecnológico, o jornalista é imerso diariamente em novos desafios que mudam não somente a forma de pensamento, mas também o fazer da profissão. No radiojornalismo, esse percurso deve ser avaliado com cuidado. Primeiramente é importante desconstruir a ideia de ascensão e queda desse meio de comunicação a cada novidade que surge. A radiorreportagem pode ser vista como a mais importante das atividades do repórter de rádio. Esse deve ser o momento em que ele prepara para o ouvinte um material rico em sons ambientes para que ele seja facilmente transportado para a cena relatada. Porém, muitas mudanças ocorrem na sociedade contemporânea e transformam essa relação, sendo uma das principais o conceito de convergência das mídias que resignifica a compreensão da radiorreportagem e o papel do repórter de rádio. Doze entrevistados acadêmicos e profissionais foram ouvidos e teceram uma análise sobre os principais pontos de discussão ao redor desse tema: o conceito de radiorreportagem, a evolução dos aparatos técnicos, convergência das mídias e internet, a importância da linguagem radiofônica e o ensino de radiojornalismo nos bancos das universidades buscando auxiliar os profissionais da área de rádio quanto à prática, ao ensino e à pesquisa.
Title in English
Broadcast journalism: references to practice, teaching and research
Keywords in English
broadcast journalism
journalism
sound resources
technology
Abstract in English
Following the never-ending changes in technological field, journalists are undergoing new challenges day after day, reshaping not only the ways of thinking, but the very nature of doing things in this profession as well. In broadcast journalism, this path must be considered with special care. At first, is paramount to unfold the idea of rise and fall of this media every time a new media appears. Broadcast journalism might be seen as the most important activity for radio journalists. Is just the time when he or she prepares for his or her audience a material carved with environmental sounds to place them into the described scene with ease. Nevertheless, a myriad of changes occur in modern day society and transform this relation, being the media convergence concept one of those major changes, unveiling a new meaning on the understanding of broadcast journalism and the role of radio journalists. Twelve scholars and professionals were interviewed, having the opportunity to analyze the main discussion topics on this subject: broadcast journalism concept, technical gear evolution, media and internet convergence, importance of radio-specific language and teaching of broadcast journalism in College chairs aiming to support radio professionals in regard to teaching and research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.