• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2010.tde-16022011-123246
Document
Author
Full name
Renata Guimarães Machado
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Moreira, Roberto Franco (President)
Gomes, Renata Correia Lima Ferreira
Riera, Christiane Maria de Faria
Title in Portuguese
Como é que se diz eu te amo: estudo sobre a relação entre narrativa e emoções
Keywords in Portuguese
Emoções
Narrativa
Romance
Roteiro Cinematográfico
Teoria cognitivista do cinema
Abstract in Portuguese
Este trabalho relata aspectos do processo criativo da redação de um roteiro cinematográfico de longa metragem. Procurou-se investigar, durante o fazer do roteiro, o modo como a narrativa pode ser utilizada para despertar emoções e interesse no espectador. Através da revisão de obras de teóricos cognitivistas do cinema e de manuais de roteiro, levanta-se considerações sobre possíveis estratégias para se envolver emocionalmente o espectador. Para ilustrar estas estratégias, é apresentada uma análise da obra Aconteceu naquela Noite (1934). A partir destas considerações, realiza-se a descrição do processo de escrita do roteiro, procurando demonstrar de que forma as considerações teóricas influenciaram neste processo e no produto final, o roteiro completo.
Title in English
Como é que se diz eu te amo: estudo sobre a relação entre narrativa e emoções
Keywords in English
Cognitivist Film Theory
Emotions
Movie Script
Narrative
Romance
Abstract in English
This dissertation reports some aspects of the creative process on writing a feature movie script. During the screenwriting, it was attempted to investigate how the narrative can be used to elicit emotions and interest in the spectatorship. Through the review of Cognitivist Film Theory Scholars and Screenwriting Guides, considerations were raised on possible strategies to emotionally involve the viewer while telling the story. To elucidate these strategies, the analysis of the movie It happened one night (1934) follows. Having reached these considerations, the script is presented along with the trajectory of its writing.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
5331408.pdf (513.50 Kbytes)
Publishing Date
2011-02-21
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.