• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2007.tde-30042009-101830
Document
Author
Full name
Luiza Cristina Lusvarghi
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Santoro, Luiz Fernando (President)
Leal Filho, Laurindo
Mourão, Maria Dora Genis
Simis, Anita
Soares, Marcos Cesar de Paula
Title in Portuguese
Cidade de deus e cidade dos homens
Keywords in Portuguese
Cidade de Deus
Cinema
Década de 90
Filmografia
Identidade Cultural
Abstract in Portuguese
O sucesso internacional do filme Cidade de Deus, de Fernando Meirelles, que recebeu quatro indicações ao Oscar em 2004, e a polêmica gerada por esse fato, no Brasil, sobre questões de identidade cultural, e de representação das camadas populares no cinema e na televisão, suscitou a importância de um olhar mais aprofundado sobre a retomada da produção, no Brasil, na década de 90, sob a pós-modernidade e seus desdobramentos. O projeto envolvendo Cidade de Deus incluiu, ainda, um seriado na televisão, Cidade dos Homens, levando a periferia brasileira às telas de tevê. pela mão dos cineastas, em uma parceria com o maior grupo de mídia do País, a Rede Globo, e grupos internacionais, como a Miramax (Disney), através de leis de renúncia fiscal, de uma forma que jamais havia acontecido antes. O objetivo desta análise é avaliar as conseqüências desse processo para a produção cinematográfica brasileira atual, e o seu papel na pósmodernidade. As novas tecnologias de pós-produção exercem um papel importante na colocação dessa filmografia no mercado internacional, barateando os custos de uma produção e, ao mesmo tempo, criando novos conceitos de verossimilhança.
Title in English
Cidade de deus e cidade dos homens
Keywords in English
Cidade de Deus
Cinema
Década de 90
Filmografia
Identidade Cultural
Abstract in English
The international success of Fernando Meirelless movie Cidade de Deus (City of God), which received four nominations for the Oscar in 2004, and the polemic generated by this fact in Brazil about matters of cultural identity and representation of the lower class on movies and television have raised the importance of a deeper look at the restart of movie production in Brazil in the 90s under postmodernism and its developments. The project involving City of God has also included a television series, City of Men, taking the Brazilian lower class to television screens with the hands of filmmakers in a partnership with the countrys largest media group, Globo Network, and international groups such as Miramax (Disney) through tax waiving laws in a way never seen before. The aim of this analysis is to evaluate the consequences of this process to current Brazilian movie production and its role within postmodernism. The new postproduction technologies play an important role in placing this kind of filmography in the international market, cheapening production costs and, at the same time, creating new concepts of verisimilitude.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
3202689.pdf (3.25 Mbytes)
Publishing Date
2009-05-04
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.