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Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2018.tde-22022018-170555
Document
Author
Full name
Ana Cristina da Costa Piletti Grohs
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Ferrari, Maria Aparecida (President)
Kenski, Vani Moreira
Kunsch, Margarida Maria Krohling
Lima, Manolita Correia
Passarelli, Brasilina
Sauaia, Antonio Carlos Aidar
Title in Portuguese
Laboratório de relacionamentos estratégicos: nova metodologia educacional para o ensino-aprendizagem das relações públicas
Keywords in Portuguese
Ensino-aprendizagem
Jogo de empresas
Laboratório de Gestão
Relações Públicas
Simulador organizacional
Abstract in Portuguese
As novas Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Relações Públicas (2013) foram configuradas de modo a incentivar a interdisciplinaridade (MOURA, 2015), a articulação entre teoria e prática e o papel estratégico da atividade na gestão dos relacionamentos entre a organização e os seus públicos (Parecer CNE/CSE nº85/2013). Entretanto, diante do uso exagerado de aulas expositivas nos cursos (FERRARI, 2017a) e o distanciamento entre as áreas de Relações Públicas e Administração (LEMOS, 1986; SIMÕES; 1995; ZAPATA, 1998; FERRARI, 2006; TORRES, 2010; FRANÇA, 2012), faltam iniciativas didático-pedagógicas que proporcionem aos estudantes um ambiente de educação gerencial capaz de integrar teoria e prática e recuperar o caráter sistêmico da organização. Esta tese teve como principal objetivo contribuir com subsídios teóricos e metodológicos para o uso de estratégias ativas no ensino-aprendizagem das Relações Públicas. Caracterizou-se como uma pesquisa educacional baseada em fundamentos construtivistas. Foram utilizados dados quantitativos e qualitativos obtidos por meio de: a) Pesquisa teórica sobre os temas didática na Educação Superior, educação das Relações Públicas no Brasil, a metodologia Laboratório de Gestão (SAUAIA, 2008, 2010, 2013) e a modelagem de simuladores organizacionais para apoiar jogos de empresas (GOLD e PRAY, 1990; GOLD, 2005; CANNON e SCHWAIGER, 2004, 2005a, 2005b); b) Pesquisa de campo (levantamentos, experiências em estágios docentes e estudos participantes) sobre o processo ensino-aprendizagem das Relações Públicas e o uso da metodologia Laboratório de Gestão e; c) Projeto Piloto no qual foi elaborado, testado e avaliado o simulador organizacional de Relações Públicas e Gestão (SimRPG) e o Jogo de Relacionamentos Estratégicos (JRE). Os resultados confirmaram os benefícios educacionais do uso combinado de simulador organizacional, jogo de empresas e atividades de pesquisa para promover experiências de aprendizagem gerencial teórica e empírica entre estudantes de diferentes formações, culturas e níveis de conhecimentos. Constatou-se que o SimRPG e o JRE contribuíram para a prática de conceitos de gestão e de Relações Públicas valorizando o caráter estratégico destas atividades no ambiente organizacional sistêmico. Concluiu-se que, além de uma inovação para o ensino-aprendizagem das Relações Públicas, o SimRPG e o JRE favorecem a autonomia e a criatividade docente e discente e auxiliam na adequação dos cursos às exigências das novas Diretrizes Curriculares Nacionais (2013). Como principal contribuição, o estudo propiciou a configuração do Laboratório de Relacionamentos Estratégicos, uma metodologia educacional customizada para os cursos de Relações Públicas, apoiada pedagogicamente em fundamentos construtivistas e, metodologicamente, nos pilares conceituais do Laboratório de Gestão.
Title in English
Strategic Relationships Laboratory: new educational methodology for the teaching-learning of Public Relations
Keywords in English
Business game
Management Laboratory
Organizational simulator
Public Relations
Teaching-learning
Abstract in English
The new National Curriculum Guidelines for undergraduate courses in Public Relations (2013) were designed to encourage interdisciplinarity (MOURA, 2015), articulation between theory and practice and the strategic role of the activity in the management of relationships between the organization and its publics (Report CNE / CSE nº85 / 2013). However, due to the exaggerated use of lectures in the courses (FERRARI, 2017a) and the gap between Public Relations and Administration (LEMOS, 1986; SIMÕES, 1995; ZAPATA, 1998; FERRARI, 2006; TORRES, 2010; 2012), there is a lack of didactic-pedagogical initiatives that provide students with an environment of managerial education capable of integrating theory and practice and recovering the systemic character of the organization. This thesis intends to contribute with theoretical and methodological subsidies aiming at using active strategies of Public Relations teaching and learning. It was characterized as an educational research supported with constructivist basis. Quantitative and qualitative data were obtained through: a) Theoretical research on didactic subjects in Higher Education, Public Relations education in Brazil, the Management Laboratory methodology (SAUAIA, 2008, 2010, 2013) and the modeling of organizational simulators to support business games (GOLD and PRAY, 1990; GOLD, 2005; CANNON and SCHWAIGER, 2004, 2005a, 2005b); b) Field research (surveys, experiences in teaching apprenticeship and participant studies) on the teaching-learning process of Public Relations and the use of the Management Laboratory methodology; c) Pilot Project in which the Organizational Simulator of Public Relations and Management (SimRPG) and the Strategic Relationships Game (JRE) were developed, tested and evaluated. The results confirmed the educational benefits of the combined use of organizational simulators, business games and research activities to promote theoretical and empirical managerial learning experiences among students of different backgrounds, cultures and levels of knowledge. It was verified that the SimRPG and the JRE contributed to the practice of management concepts and Public Relations valuing the strategic nature of these activities in the systemic organizational environment. It was concluded that, in addition to teaching and learning innovation in Public Relations, the SimRPG and the JRE favor the autonomy and creativity of teachers and students and help to adapt the courses to the requirements of the new National Curriculum Guidelines (2013). As the main contribution, the study created the Strategic Relationships Laboratory, a customized educational methodology for the Public Relations courses, pedagogically based on constructivist fundaments while methodologically built on the conceptual pillars of the Management Laboratory.
 
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Publishing Date
2018-02-22
 
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