• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2020.tde-01032021-162246
Document
Author
Full name
Bianca Viana Monteiro da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2020
Supervisor
Committee
Sulpicio, Eliana Cecília Maggioni Guglielmetti (President)
Andrade, Joana de Jesus de
Nassif, Silvia Cordeiro
Title in Portuguese
Processos de aprendizagem ao piano: estudo das interações sociais entre as crianças participantes das aulas de Piano em Grupo
Keywords in Portuguese
aprendizado em pares
aprendizagem musical
interação social
Piano em Grupo
Abstract in Portuguese
Este trabalho apresenta alguns dos fatores relevantes para os processos de aprendizagem em diferentes situações em aulas coletivas de piano. Com o pressuposto de que a interação social e o aprendizado em pares viabilizam o aprendizado, a nossa proposta busca organizar os dados desses fatores em função dos objetivos específicos propostos, que são: (1) identificar a relação de um e o outro nos processos de aprendizagem nas aulas do ensino de Piano em Grupo, (2) verificar a importância da fala e do movimento nos processos interacionais de aprendizagem. Esses objetivos de investigação foram se construindo ao longo do percurso da efetivação desta pesquisa. Para isso, destacamos os diferentes modos de Linguagem a partir do referencial teórico da abordagem históricocultural e dos trabalhos de Lev Semenovitch Vigotski e Mikhail Bakhtin, expressando os resultados sob a concepção da análise das interações sociais envolvidas nos processos de aprendizagem à luz da psicologia histórico-cultural. Para isso, foram analisadas as situações de ensino nas aulas de piano em contexto de grupo. Para tanto, foram realizadas cinco aulas de ensino coletivo que foram vídeo-gravadas e, a partir de um diário de campo, os dados foram construídos.
Title in English
-
Keywords in English
Group Piano
musical learning
peer learning
social interaction
Abstract in English
This dissertation presents some of relevant factors for the learning processes in different situations in collective piano lessons. Assuming that social interaction and learning in pairs make learning feasible, our proposal seeks to organize the data of these factors according to the specific objectives proposed, which are: (1) identify the relationship of one and the other in the processes of learning in piano teaching classes in groups, (2) verify the importance of speech and movement in interactional learning processes. These research objectives were built along the path of carrying out the research. For this, we highlight the different modes of Language from the theoretical framework of the historical-cultural approach and the works of Lev Semenovitch Vigotski and Mikhail Bakhtin, expressing the results under the conception of the analysis of social interactions involved in the learning processes in the light of psychology historicalcultural. Therefore, the teaching situations in the piano classes in a group context were analyzed. For this purpose, five collective teaching classes were held, which were video-recorded and from a field diary the data were constructed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-03-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.