• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
Documento
Autor
Nombre completo
Francisco Lauridsen Ribeiro
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2019
Director
Tribunal
Mello Filho, Silvio Ferraz (Presidente)
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo
Castellani, Felipe Merker
Cintra, Fabio Cardozo de Mello
Martins, José Batista Dal Farra
Título en portugués
Esboçamentos de corpossom: a escrita do corpo na víscera do som.
Palabras clave en portugués
cadernos
performance
performance vocal
Simondon; Gilbert (1924-1989)
transdução
Resumen en portugués
Neste trabalho se busca pensar a individuação conjunta do corpo e do som, através da improvisação e segmentos de roteiros performáticos. Assim, colhemos traços metodológicos da atuação teatral para pensar as relações entre produção de corpo, som e vocalização. Para fazer jus a essa lógica, cada segmento da tese se debruçou em uma prática produtiva de corpo: caminhada, desenho e conversação. Guiei-me, para esse campo operativo, na noção de transdução, conforme trabalhada por Gilbert Simondon. É escritura, portanto, experimental, que compromete o tecido argumentativo de uma tese com procedimentos oriundos de outros ambientes, mais instáveis, como a precariedade do caderno. Referência vitalista nesse caso é o Artaud tardio (1943-1948). Focalizamos, em sobreposição, as práticas dos núcleos de corpossom, coletivos de dimensões artístico-pedagógicas que se envolveram no trabalho acima descrito.
Título en inglés
Draftlinings of corpossom [bodysound]: the writing of the body in the viscera of sound.
Palabras clave en inglés
notebooks
performance
Simondon; Gilbert (1924-1989)
transduction
vocal performance
Resumen en inglés
In this work we seek to think about the combined individuation of body and sound, through improvisation and segments of performance routines. Thus, we collect methodological traits of theatrical performance to think about relations between body generation, sound and vocalization. To make justice to this logic, each segment of the thesis has looked over on a generative body practice: walking, drawing and conversation. I guided myself, for this operative field, by the notion of transduction, as worked by Gilbert Simondon. It is scripture, therefore, experimental, which compromises the argumentative fabric of a thesis with procedures from other, more unstable environments, such as the precariousness of the notebook. Vitalist reference in this case is the last Artaud (1943-1948). We focused, in overlapping, the practices of the nuclei of corpossom [bodysound], collective of artistic-pedagogical dimensions that were involved in the work described above.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-05-16
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2020. Todos los derechos reservados.