• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
Document
Auteur
Nom complet
Francisco Lauridsen Ribeiro
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2019
Directeur
Jury
Mello Filho, Silvio Ferraz (Président)
Bastos, Maria Helena Franco de Araujo
Castellani, Felipe Merker
Cintra, Fabio Cardozo de Mello
Martins, José Batista Dal Farra
Titre en portugais
Esboçamentos de corpossom: a escrita do corpo na víscera do som.
Mots-clés en portugais
cadernos
performance
performance vocal
Simondon; Gilbert (1924-1989)
transdução
Resumé en portugais
Neste trabalho se busca pensar a individuação conjunta do corpo e do som, através da improvisação e segmentos de roteiros performáticos. Assim, colhemos traços metodológicos da atuação teatral para pensar as relações entre produção de corpo, som e vocalização. Para fazer jus a essa lógica, cada segmento da tese se debruçou em uma prática produtiva de corpo: caminhada, desenho e conversação. Guiei-me, para esse campo operativo, na noção de transdução, conforme trabalhada por Gilbert Simondon. É escritura, portanto, experimental, que compromete o tecido argumentativo de uma tese com procedimentos oriundos de outros ambientes, mais instáveis, como a precariedade do caderno. Referência vitalista nesse caso é o Artaud tardio (1943-1948). Focalizamos, em sobreposição, as práticas dos núcleos de corpossom, coletivos de dimensões artístico-pedagógicas que se envolveram no trabalho acima descrito.
Titre en anglais
Draftlinings of corpossom [bodysound]: the writing of the body in the viscera of sound.
Mots-clés en anglais
notebooks
performance
Simondon; Gilbert (1924-1989)
transduction
vocal performance
Resumé en anglais
In this work we seek to think about the combined individuation of body and sound, through improvisation and segments of performance routines. Thus, we collect methodological traits of theatrical performance to think about relations between body generation, sound and vocalization. To make justice to this logic, each segment of the thesis has looked over on a generative body practice: walking, drawing and conversation. I guided myself, for this operative field, by the notion of transduction, as worked by Gilbert Simondon. It is scripture, therefore, experimental, which compromises the argumentative fabric of a thesis with procedures from other, more unstable environments, such as the precariousness of the notebook. Vitalist reference in this case is the last Artaud (1943-1948). We focused, in overlapping, the practices of the nuclei of corpossom [bodysound], collective of artistic-pedagogical dimensions that were involved in the work described above.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2019-05-16
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2019. Tous droits réservés.