• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2019.tde-22042019-140602
Documento
Autor
Nombre completo
Caio Tikaraishi Pierangeli
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Souza, Rodolfo Nogueira Coelho de (Presidente)
Bomfim, Cássia Carrascoza
Ribeiro, Felipe de Almeida
Título en portugués
Live Eletronics e os paradigmas de interação
Palabras clave en portugués
interação e composição
Live Electronics
tripartição
Resumen en portugués
Nesta dissertação, apresentamos um panorama teórico das propostas de sistemas interativos no live electronics, bem como, os autores discutem e consideram a formulação de interação e interatividade dessa prática. Para isso, iniciaremos com uma breve retrospectiva do que consideramos como live electronics e do que consideramos interação até chegar no atual estado dessa vertente musical. Assim, apresentamos os pontos de discussão acerca de Robert Rowe, Garth Paine, Simon Emmerson, Philippe Manoury e Agostino DiSpio, na qual discutem sobre esta área de composição. Conseguinte, realizamos uma exposição sobre a perspectiva semiológica, nos fundamentando na teoria elaborada por C. S. Peirce, para que entendamos como o fenômeno musical por meio desse viés. Assim, expor a emergência de significação para que possamos compreender como o modelo tripartido de Jean Molino nos inspirou para relacionar suas respectivas dimensões dos processos poiéticos, estésicos e o nível neutro dentro da tríade peirciana de significação. Por fim, realizamos uma análise dos métodos composicionais da obra Traverser la réseau, baseados nas questões expostas sobre a tripartição aplicada para este fim numa obra do tipo live electronics.
Título en inglés
-
Palabras clave en inglés
interaction and composition
Live Electronics
tripartition
Resumen en inglés
In this research, we present a theoretical overview of the proposals of interactive systems in live electronics music, as well as, how the authors who discuss this matter consider interaction on this type of music. To do this, we start with a brief retrospective of what we consider live electronics and what we consider what interaction is until the actual state of discussion to get to the current state of this musical strand. Thus, we present some points of discussion about Robert Rowe, Garth Paine, Simon Emerson, Philippe Manoury and Agostino DiScipio which discuss this area of composition. Consequently, we conduct a exposition about the semiological vision, based on the theory elaborated by C. S. Peirce, for the understanding of the musical phenomenon through this view. Thus, from an emergence of signification for a tripartite model of Jean Molino, we will be inspired to identify the perspective of the poietic, estesic processes and the neutral level within the Peircian triad of signification. Thus, we can have a statistical analysis of the interactive processes of a live electronic work. Finally, we performed an analysis of the processes of the peace called Traverser la r´eseau, based on the questions on tripartition applied for this purpose in a work of type live electronics.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-04-22
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.