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Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.27.2010.tde-04112010-144546
Document
Author
Full name
Dora Longo Bahia
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
Gross, Maria do Carmo Costa (President)
Alambert Junior, Francisco Cabral
Chiarelli, Domingos Tadeu
Fabris, Annateresa
Farias, Agnaldo Aricê Caldas
Title in Portuguese
Do campo a cidade
Keywords in Portuguese
Arte
Autoria
Documentação
Plágio
Política
Abstract in Portuguese
Do Campo a Cidade é uma reflexão sobre o estatuto da obra e do artista contemporâneos. Trata da comparação entre o percurso dos jovens artistas Marcelo do Campo (1951 - ?) e Marcelo Cidade (1979 - ?). Por meio da investigação e reprodução do corpo de trabalhos de ambos, explora questões fundamentais para a arte: qual a natureza do autor contemporâneo, qual a importância do contexto de produção da obra para sua interpretação, e quais os limites entre a obra de arte, a documentação, a citação, a falsificação e o plágio. Do Campo a Cidade é um objetolivro. Concebido como um textoimagem, propõe uma experiência de arte disfarçada de narrativa. Em sua apresentação gráfica, como em seu conteúdo textual, expõe uma reflexão sobre a relação entre o artista e a universidade, eliminando a lacuna entre a prática e a teoria, entre o fazer artístico e sua investigação acadêmica. Pretende responder, assim, às exigências da área de Poéticas Visuais, que privilegia pesquisas tanto teóricas quanto experimentais sobre os processos artísticos.
Title in English
Do campo a cidade
Keywords in English
Art
Authorship
Documentation
Plagiarism
Politics
Abstract in English
Do Campo to Cidade is a reflection on the status of contemporary artists and their work. It is a comparison between the trajectories of the young artists, Marcelo do Campo (1951 ?) and Marcelo Cidade (1979 ?). By means of the investigation and reproduction of the body of work of each one of them, it explores fundamental questions about art: what is the nature of the contemporary author; what is the importance of the context in which the work of art is produced for its interpretation; and what defines the borders between a work of art, a documentation, a quotation, a falsification and a plagiarism. Do Campo to Cidade is a book-object. It was conceived as a text-image to propose an art experience disguised as a narrative. In its graphic presentation as well as in its textual content, it exposes the relation between the artist and the university, eliminating the gap between practice and theory, between the making of art and its academic investigation. In this way, it aims to meet the demands of the Visual Poetics field that favors both theoretical and experimental researches about the artistic processes.
 
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457984.pdf (70.44 Mbytes)
Publishing Date
2010-11-09
 
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