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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2012.tde-21052013-115226
Document
Author
Full name
Jose Dario Vargas Parra
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Prado, Gilberto dos Santos (President)
Donati, Luisa Angélica Paraguai
Laurentiz, Silvia Regina Ferreira de
Title in Portuguese
Branding na sociedade do espetáculo
Keywords in Portuguese
arte contemporânea
Branding
espetáculo
ideologia
imagética
Abstract in Portuguese
Esta dissertação parte da discussão sobre a relação entre as pessoas e as imagens, cujo marco de relacionamento é o capitalismo baseado no emocional e simbólico. Nessa medida surge uma visão crítica aos produtos multimídia no espaço público que alteram a relação do sujeito com o mundo que o rodeia. Este espaço também é alterado pelos discursos da publicidade e sua projeção dos imaginários comerciais no tecido social. As transformações das tendências artísticas e imagéticas no século XX nos oferecem elementos para usar o conceito de espetáculo, como espaço regulador da prática artística e publicitária na sociedade, levando em consideração que aspectos da interação nesses espaços têm raízes político-econômicas que suscitam posturas ideológicas nas artes em razão à relação usuário-interator e obra-produto, no contexto da hegemonia do capitalismo atual. O branding ao converter-se em eixo da criação estética contemporânea, junto à economia de consumo e a cidade como espaço para sua expansão, modificou através da semiose corporativa as linguagens artísticas e seus métodos, homogeneizando sua produção e recepção na superprodução de informação; o que, em resposta, propiciou nas artes a possibilidade de somar essas técnicas como matéria de trabalho plástico e conceitual. Para um aprofundamento nestas questões, analisam-se as obras Mecânica das emoções de Maurice Benayoun (2004-2011), 1000 platitudes (2003) de Rafael Lozano-Hemmer, Pure murder (2004) de Minerva Cuevas, Toywar - Etoy.share (2000-2001) de Etoy. Estes trabalhos artísticos integram usos particulares do branding, como parte da sua estratégia estética, poética e de conceito, que, ao fazer uso das estruturas de comunicação, contrasta os usos político-econômicos convencionais da imagem com táticas e estéticas que gerem posturas e atividades nos interatores, como possíveis formas de intervenção na sociedade do espetáculo.
Title in English
Branding in the society of the spectacle
Keywords in English
Branding
contemporary art
ideology
imagetics
spectacle
Abstract in English
The present dissertation stems from the debate on the relation between people and images, whose relational hallmark is capitalism based upon the emotional and the symbolic. Hence a critical view on multi-media products pervading public spaces, which change the relation between the subject and the world surrounding him. Public spaces themselves are also changes by the publicity discourses and their projection of commercial imaginaries onto the social tissue. The transformation of imagetic and artistic tendencies throughout xx century offer elements to validate the term spectacle as the regulating environment for social artistic and publicitary practices, taking into account that aspects of the interactions in such spaces have political and economic stems which originate ideological postures within the arts due to the relation between user-interactor and opus-product, in the present capitalist-hegemony context. As branding reaches the axis of contemporary aesthetic creation, together with consumption economy and the city as the place for its expansion, has changed, through corporative semiosis, the artistic languages and their methods, rendering homogeneous their production and reception within information over-production; such has permitted the appropriation of those techniques as matter for plastic and conceptual work in response. In order to produce a deeper understanding of the issues, we analysed The mechanics of emotions by Maurice Benayoun (2004-2011), 1000 platitudes (2003) by Rafael Lozano-Hemmer, Pure murder (2004) by Minerva Cuevas, Toywar - Etoy.share (2000-2001) by Etoy. The former artistic Works integrate particular usages of branding, as part of their aesthetic, poetic and conceptual strategies, which, in using communication structures, contrast conventional political economic uses of images with tactics and aesthetics which generate postures and activities within interactors, as a possible means of intervening int the society of the spectacle.
 
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Publishing Date
2013-05-21
 
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