• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2021.tde-26082021-121921
Document
Auteur
Nom complet
Livia Paola Gorresio
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2021
Directeur
Jury
Fortes Junior, Hugo Fernando Salinas (Président)
Araújo, Nivalda Assunção de
Barrios, Vicente Carlos Martinez
Mesquita, Tiago dos Santos
Rosenthal, Dália
Titre en portugais
Sentimento da Cor
Mots-clés en portugais
Cor
Percepção
Pintura
Símbolo
Resumé en portugais
Esta pesquisa busca investigar a percepção das cores no âmbito visual, mas sobretudo, no campo simbólico, tendo como intenção reunir estas duas perspectivas do pensamento sobre a cor dentro do campo das artes visuais. Na tentativa de unir estes dois extremos, primeiramente fiz um levantamento histórico, salientando os sentidos dados à cor azul ao longo do tempo, podendo assim situar as minhas criações produzidas com esta cor. Posteriormente, reflito por meio de aproximações sobre as minhas obras e as de outros artistas cuja a cor, é o fundamento da obra, contextualizando assim, a minha produção. Saliento nesta tese a compreensão da cor não só como um estímulo visual, ou seja, pura visualidade, mas preponderantemente, como característica psicológica que se revela através dos símbolos e estados emocionais. Sendo o carácter psicológico da cor, o simbólico, a questão que vem se colocando cada vez mais presente na minha produção.
Titre en anglais
-
Mots-clés en anglais
Color
Painting
Perception
Simbolic
Resumé en anglais
This research seeks to investigate the perception of colors in the visual sphere, but above all, in the symbolic field, with the intention of bringing together these two perspectives of thought about color within the field of visual arts. In an attempt to unite these two extremes, I first made a historical survey, highlighting the meanings given to the color blue over time, thus being able to situate my creations produced with this color. Later, I reflect through approximations about my works and those of other artists whose color is the foundation of the work, hereby contextualizing my production. I emphasize in this thesis the understanding of color not only as a visual stimulus, that is, pure visuality, but also predominantly, as a psychological characteristic that is revealed through symbols and emotional states. Being the psychological character of color, the symbolic, the question that has been becoming more and more present in my production.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2021-08-26
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.