• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.27.2013.tde-11022014-115335
Document
Author
Full name
Patricia Ribeiro de Almeida
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Mattar, Sumaya (President)
Machado, Regina Stela Barcelos
Miranda, Hercilia Tavares de
Title in Portuguese
O mundo é redondo como a rosa: imaginação poética e criação pedagógica
Keywords in Portuguese
Arte
Criação Pedagógica
Educação
Imaginação Poética
Abstract in Portuguese
Esta dissertação apresenta uma reflexão sobre a natureza criadora do trabalho dos professores de arte. Entendido como ação de importância fundamental na função docente, o processo de criação pedagógica direcionado ao ensino e à aprendizagem artística é o tema central desta pesquisa. A imaginação poética compõe este tema na medida em que a compreendemos como a potência humana que gera e organiza a capacidade criadora. Por considerarmos a amplitude de sua abordagem, nos debruçamos sobre a obra noturna do filósofo francês Gaston Bachelard e é por meio dela que abordaremos o conceito de imaginação. Neste trabalho, também investigamos os aspectos capazes de aproximar ou até mesmo de afastar os professores de arte desta potência criadora, transformando-os em meros instrumentos de reprodução. Neste sentido, apresentamos a análise de uma sequência de atividades práticas que buscou seguir um caminho significativo de criação pedagógica, orientado pela potência poética da imaginação.
Keywords in English
Art
Education
Pedagogic creation
Poetic imagination
Abstract in English
This dissertation introduce a reflection about the natural creativeness in the art´s teachers work. Understanding how fundamental and important is the action in to instructor function, the pedagogic creation process directed for artistic learning and teaching in the central subjetct in this research. The poetic imagination composes this theme as we can understand how the human Power generate and organize the creator capacity. By consider the amplitude of his approach base for our analysis regarding the imagination concept. We also investigate aspect able to make closer or even put away the art´s teachers of this creative power, transforming them in simple reproducers instruments. For that we analyse a sequence of practice´s activities that have tested the significant way of pedagogic creativeness, oriented by the poetic imagination power.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-02-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.