• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2024.tde-18072024-144043
Document
Author
Full name
Amanda Bonan Gusmão Porto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2024
Supervisor
Committee
Jaremtchuk, Dária Gorete (President)
Coelho, Frederico Oliveira
Denis, Rafael Cardoso
Goldberg, Sonia Salzstein
Schwarcz, Lilia Katri Moritz
Title in Portuguese
Perspectivas sobre a alteridade nos textos curatoriais: estereótipos, essencialismos e as reivindicações interculturais (1984-2012)
Keywords in Portuguese
Curadoria
Essencialismo
Estereotipação
Globalização
Multiculturalismo
Abstract in Portuguese
Essa tese é um trabalho de análise de sete textos curatoriais de exposições internacionais escritos entre 1984 e 2012, que têm em comum a defesa da diferença cultural e a inclusão de artistas "não ocidentais" no contexto da arte canônica euro-estadunidense. Tal investigação permite constatar o modo como muitas concepções articuladas nos textos são frequentemente enraizadas em estereótipos identitários, generalizações culturais e binarismos conceituais, cujo discurso central ainda reflete a persistência de um pensamento hierárquico entre o Ocidente e o "não Ocidente". Por outro lado, é possível afirmar que surgem novas terminologias acerca da alteridade como instrumentos relevantes para o exercício conceitual da escrita da história da arte. Proponho então um exercício crítico dos textos curatoriais em torno das terminologias empregadas e suas filiações teórico-semânticas. Trata-se de uma estratégia a fim de se encontrar noções explícitas, ou mesmo implícitas, que demonstrem as perspectivas estereotipadas próprias do eurocentrismo, de um lado, e as reivindicações de autores do Sul Global, de outro. O paralelismo entre os textos nos ajuda a compreender uma série de posições acerca do tema da alteridade nas artes visuais.
Title in English
Perspectives on Otherness in Curatorial Texts: Stereotypes, Essentialisms, and Intercultural Claims (1984-2012).
Keywords in English
Essentialism
Globalization
Multiculturalism
Stereotyping
Abstract in English
This thesis is an analytical study of eight curatorial texts from international exhibitions written between 1984 and 2012, which share a common focus on advocating for cultural differences and the inclusion of "non-Western" artists within the context of Euro-American canonical art. This investigation reveals how many concepts articulated in the texts are often rooted in identity stereotypes, cultural generalizations, and conceptual binarisms, with their central discourse still reflecting the persistence of hierarchical thinking between the "West" and the "non-West." On the other hand, it is evident that new terminologies about otherness emerge as relevant tools for the conceptual exercise of writing art history. I propose a critical examination of curatorial texts regarding the terminologies used and their theoretical-semantic affiliations. This approach aims to identify explicit or implicit notions that demonstrate stereotypical perspectives inherent in Eurocentrism on one hand and claims made by authors from the Global South on the other. The parallelism between the texts helps us understand various positions on the theme of otherness in visual arts.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-07-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.