• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2009.tde-30102009-172944
Document
Author
Full name
Angela Varela
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Jaremtchuk, Dária Gorete (President)
Couto, Maria de Fátima Morethy
Goldberg, Sonia Salzstein
Title in Portuguese
Um percurso nos Bólides de Hélio Oiticica
Keywords in Portuguese
Arte contemporanea
Bolides
Hélio Oiticica
Transobjeto
Vanguarda brasileira dos anos 60
Abstract in Portuguese
O presente estudo analisa as transformações por que o Bólide passa no decurso da obra de Hélio Oiticica, na qual assume diferentes aspectos de 1963 a 1980. Pode-se dizer que, mais do que configurar objetos ou mesmo proposições, o Bólide oferece possibilidades abertas a um comportamento criativo. Ele é parte constitutiva de uma dinâmica própria ao Programa de Oiticica que redimensiona e rearticula seus elementos continuamente; é na particularidade dessa dinâmica que deve ser abordado. No processo experimental do artista, a cada inscrição, o Bólide instaura uma nova significação ele possui tantas significações quantas foram suas inscrições , de modo que estudá-lo implica restabelecer constantemente articulações de significados. Primeiramente, então, o estudo aborda os Bólides cujas estruturas estão vinculadas às experiências do artista com a cor. Entende-se que essas peças ampliam os limites formais do objeto por meio do corpo da cor. Num segundo momento, a análise incide sobre os Bólides configurados a partir de materiais retirados do contexto local, tais como brita, conchas e lata. A especificidade desses elementos, conjugada com uma estrutura formal aberta, reforça o anseio de Oiticica por instaurar uma experiência artística de cunho autônomo. Em seguida, o estudo dedica-se aos Bólides relacionados com os conceitos de suprasensorial e crelazer, que se estruturam como extensões do corpo do participador e podem atingir a escala arquitetônica. Por fim, são abordados o Para-bólide e os Contra-bólides, que trazem uma nova dimensão a essa ordem propositiva.
Title in English
Um percurso nos Bólides de Hélio Oiticica
Keywords in English
Bólide (Fireball)
Brazilian sixties avant-garde
Contemporary art
Hélio Oiticica
Transobject
Abstract in English
This study analyzes the transformations that the Bólide (Fireball) undergoes throughout the work of Hélio Oiticica, when from 1963 to 1980, it takes on different aspects. It can be said that more that shaping objects or even proposals, the Bólide discloses new possibilities for a creative behavior. The Bólide is a component of dynamics inherent to Oiticicas program that continuously reshape and rearticulate its elements. It is in the peculiarity of these dynamics that it should be approached. Studying them involves a constant renewal of new mingling of meanings. First then, the study approaches the Bólides whose structures are tied to the artists experiences with color. It is perceived that these pieces expand the formal boundaries of the object by means of the body of color. In a second instance, analysis focuses on the Bólides fashioned from materials taken from the local context such as gravel, shells and tin. The specificity of these elements together with an open formal structure strengthens Oiticicas craving to implant an artistic experience with an autonomous imprint. From then on, the study is centered on the Bólides related with concepts of supersensorial and creleisure, which are structured as extensions of the participants body and may attain an architectural scale. And finally, the Para-bólide and the Contra-bólides that bring forth a new dimension to this proposed order are approached.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
VARELAAngela.pdf (1.89 Mbytes)
Publishing Date
2009-12-17
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.