• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.27.2018.tde-22022018-170226
Document
Author
Full name
Amer Nagib Moussa Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Machado, Irene de Araujo (President)
Ferrara, Lucrecia D'Alessio
Palma, Daniela
Title in Portuguese
max x luhan: um estudo fotográfico
Keywords in Portuguese
Comunicação
Estética
Fotografia
Semiótica
Teoria da informação
Abstract in Portuguese
Trata-se de um estudo fotográfico elaborado a partir do cruzamento de alguns principais conceitos das teorias informacionais de Marshall McLuhan presentes em "Os Meios de comunicação como extensões do homem" e Max Bense, em "Pequena estética". A partir de uma explanação básica de fundamentos do movimento da Poesia Concreta e da teoria Semiótica, pretende-se apontar concretude e iconicidade em McLuhan e Max Bense. Poderia a ideia de "o meio é a mensagem" de McLuhan ser associada à "anti-estética do gosto" [Ungefallenaesthetik] de Bense? Também serão confrontados os critérios de ambos para classificação dos meios e objetos artísticos, em relação ao grau de participação do usuário e consequente criatividade e inovação alcançadas. Com o objetivo de propor uma narrativa visual paralela à argumentação teórica, serão apresentados três estudos fotográficos experimentais, cuja linha expositiva busca dialogar com o desenvolvimento das ideias discutidas. Espera-se com este trabalho introjetar mais consciência à produção, ensino e crítica da signagem fotográfica - bem como em diferentes linguagens.
Title in English
-
Keywords in English
Aesthetics
Communication
Information Theory
Photography
Semiotics
Abstract in English
This work comprises a photographic study from the intersection of some of the main concepts of informational theories of Marshall McLuhan present in "Understanding Media" and Max Bense, in "Kleine Aesthetik". From a basic explanation of the foundations of the Concrete Poetry movement and Semiotics, it is intended to point concreteness and iconicity on McLuhan and Bense. Could the idea of "the medium is the message" by McLuhan be associated with Bense's "anti-aesthetic of taste" [Ungefallenaesthetik]? It will also be confronted the criteria of both to classify media and artistic objects, in relation to the degree of user participation and consequent creativity and innovation. Proposing a parallel, graphic narrative to the theoretical argumentation, this dissertation presents three experimental photographic studies, whose visual exhibition line aims to dialogue with the verbal ideas. This work intends to introduce more awareness to the production, teaching and criticism of photographic signage - and other languages as well.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-02-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.