• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.27.2023.tde-27062023-164734
Document
Auteur
Nom complet
Daniel Correia Ferreira Lima
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2023
Directeur
Jury
Rosa, Almir Antonio (Président)
Borges, Rosane da Silva
Mello, Christine Pires Nelson de
Santos, Gislene Aparecida dos
Schwarcz, Lilia Katri Moritz
Titre en portugais
Da Barreira do Inferno à Terra de Gigantes: a história de nossa escrita e a escrita de nossa história
Mots-clés en portugais
Artes visuais
Audiovisual
Coletivos de arte
Intervenção urbana
Realidade virtual.
Resumé en portugais
Esta tese analisa a própria trajetória artística do autor nas artes visuais e no audiovisual, passando por diferentes urgências sociais e políticas nas duas últimas décadas no Brasil. Cerca de vinte trabalhos artísticos são examinados em seus diferentes contextos históricos com ênfase na mobilização subjetiva, nas proposições colocadas no caminho criativo e na pesquisa gerada por estes processos. Através do olhar para estas ações poéticas individuais e coletivas, a tese busca estudar como foram organizadas estas obras visuais e audiovisuais contemporâneas e quais suas influências, referências, estruturações e formas de exibição. A sistematização das entrevistas, depoimentos e reflexões dos processos artísticos analisados nos possibilita observar um diagrama complexo com ligações entre diferentes campos teóricos como sociologia, história, cinema, comunicação, teoria da arte e filosofia. O exame destes processos aponta para uma invenção contemporânea de um processo singular de criação audiovisual com suas escolhas estéticas e éticas de produção e circulação destas obras.
Titre en anglais
From the Blasted Lands to the Land of Giants: the story of my writing and the writing of my story
Mots-clés en anglais
Art collectives
Audio-visual
Urban intervention
Virtual reality
Visual arts
Resumé en anglais
This thesis analyzes the author's own artistic trajectory in the visual and audiovisual arts, passing through different social and political issues in the last two decades in Brazil. About twenty artworks are examined in their different historical contexts with an emphasis on the subjective mobilization, propositions placed on the creative path and the research generated by these processes. Through looking at these individual and collective poetic actions, the thesis seeks to study how these contemporary visual and audiovisual works were organized and what their influences, references, structures and forms of exhibition were. The systematization of the interviews, testimonials and reflections of these artistic processes allows us to observe a complex diagram with links between different theoretical fields such as sociology, history, art theory and philosophy. The examination of these processes points to a contemporary invention of a singular process of audiovisual creation with its aesthetic and ethical choices for the production and circulation of these works.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2023-06-27
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.