• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.1993.tde-28052024-111802
Document
Author
Full name
Marcos Costa Hunold
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1993
Supervisor
Committee
Cabral, Eduardo Lobo Lustosa (President)
Barroso, Antonio Carlos de Oliveira
Tu, Carlos Chien Ching
Title in Portuguese
Estudo da dinâmica de um motor pneumático de alta rigidez.
Keywords in Portuguese
Engenharia mecânica
Motores pneumáticos
Abstract in Portuguese
Este trabalho consiste no estudo do comportamento dinâmico de um sistema de acionamento formado por um motor pneumático de alta velocidade acoplado a um redutor de velocidade de alta relação de redução, denominado sistema motor pneumático de alta rigidez (MPAR). Este acionador pode ser uma alternativa aos acionadores elétricos e hidráulicos utilizados em braços robóticos e mesas de máquinas de controle numérico. O sistema MPAR é implementado fisicamente em uma bancada experimental. Esta bancada fornece dados experimentais em diversas condições de operação, tanto em regime permanente como em transitórios. Estes dados são utilizados na determinação de parâmetros de um modelo físico do MPAR. O modelo físico é constituído por três equações diferenciais não lineares de primeira ordem que representam os balanços de massa nas duas câmaras do motor e balanço de momento no eixo do motor. A partir da comparação da resposta do modelo do MPAR com a resposta obtida na bancada experimental, conclui-se que o modelo descreve bem o comportamento do sistema MPAR da bancada.
Title in English
Untitled in english
Keywords in English
Mechanical engineering
Pneumatic motors
Abstract in English
This work consists in the study of the dynamics behaviour of an actuator system composed by a high speed air motor coupled with a high reduction ratio reducer called here high shift air motor (MPAR). This kind of actuator may be an alternative to the eletric and hidraulic actuators for applications in robotics arms and tables of NC machines. The MPAR system is implementated in an experimental apparatus. The experimental system was operated in different conditions including the steady state and transientes. The experimental data are used to calculate the parameters of a physical model. The model is composed by three nonlinear first order differential equation that represent the mass balance in two air motor chambre and the momentum balance in the air motor shaft. By the comparasion between the results of the model and the experimental results it can be concluded that the model describes the MPAR system behaviour very well.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2024-05-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.