• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2009.tde-18082009-130343
Documento
Autor
Nombre completo
Regina Claudia Cantele
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2009
Director
Tribunal
Ferreira, Maria Alice Grigas Varella (Presidente)
Brandão, Leônidas de Oliveira
Bressan, Graça
Cardoso, Alexandre
Tori, Romero
Título en portugués
Construindo ontologias a partir de recursos existentes: uma prova de conceito no domínio da educação.
Palabras clave en portugués
Engenharia de software
Ontologia
Semântica (educação)
Resumen en portugués
Na Grécia antiga, Aristóteles (384-322 aC) reuniu todo conhecimento de sua época para criar a Enciclopédia. Na última década surgiu a Web Semântica representando o conhecimento organizado em ontologias. Na Engenharia de Ontologias, o Aprendizado de Ontologias reúne os processos automáticos ou semi-automáticos de aquisição de conhecimento a partir de recursos existentes. Por outro lado, a Engenharia de Software faz uso de vários padrões para permitir a interoperabilidade entre diferentes ferramentas como os criados pelo Object Management Group (OMG) Model Driven Architecture (MDA), Meta Object Facility (MOF), Ontology Definition Metamodel (ODM) e XML Metadata Interchange (XMI). Já o World Wide Web Consortium (W3C) disponibilizou uma arquitetura em camadas com destaque para a Ontology Web Language (OWL). Este trabalho propõe um framework para reunir estes conceitos fundamentado no ODM, no modelo OWL, na correspondência entre metamodelos, nos requisitos de participação para as ferramentas e na seqüência de atividades a serem aplicadas até obter uma representação inicial da ontologia. Uma prova de conceito no domínio da Educação foi desenvolvida para testar esta proposta.
Título en inglés
Building ontologies from existent resources: a proof of concept in education domain.
Palabras clave en inglés
Education
Metamodels
Ontology learning
Semantic web
Resumen en inglés
In ancient Greece, Aristotle (384-322 BCE) endeavored to collect all the existing science in his world to create the Encyclopedia. In the last decade, Berners-Lee and collaborators idealized the Web as a structured repository, observing an organization they called Semantic Web. Usually, domain knowledge is organized in ontologies. As a consequence, a great number of researchers are working on method and technique to build ontologies in Ontology Engineering. Ontology Learning meets automatic or semi-automatic processes which perform knowledge acquisition from existing resources. On the other hand, software engineering uses a collection of theories, methodologies and techniques to support information abstraction and several standards have been used, allowing interoperability and different tools promoted by the Object Management Group (OMG) Model Driven Architecture (MDA), Meta Object Facility (MOF), Ontology Definition Metamodel (ODM) and XML Metadata Interchange (XMI). The World Wide Web Consortium (W3C) released architecture in layers for implementing the Semantic Web with emphasis on the Web Ontology Language (OWL). A framework was developed to combine these concepts based on ODM, on OWL model, the correlation between metamodels, the requirements for the tools to participate; in it, the steps sequence was defined to be applied until initial representations of ontology were obtained. A proof of concept in the Education domain was developed to test this proposal.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Regina_Cantele.pdf (2.11 Mbytes)
Fecha de Publicación
2009-08-18
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.