• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.3.2013.tde-18082014-120328
Document
Author
Full name
Magali Andréia Rossi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Almeida Junior, Jorge Rady de (President)
Branco, Kalinka Regina Lucas Jaquie Castelo
Filgueiras, Lucia Vilela Leite
Lemes, Marcelo José Ruv
Sato, Liria Matsumoto
Title in Portuguese
Avaliação do uso da rede de telecomunicações aeronáuticas  (ATN) para comunicação digital na operação de veículos aéreos não tripulados (VANT).
Keywords in Portuguese
Comunicação digital
Espaço aéreo
Infraestrutura de sistemas críticos
Abstract in Portuguese
Esta Tese apresenta uma contribuição para avaliação da comunicação digital na operação de veículos aéreos não tripulados (VANT) no ambiente aeronáutico. A comunicação digital aeronáutica relaciona-se diretamente ao nível de segurança crítica desejado para o controle do fluxo de tráfego aéreo, por parte de autoridades e de órgãos normativos, os quais possuem como objetivo tornar a comunicação uniforme para todos os continentes. Diversas são as discussões acerca do nível de segurança crítica que a comunicação digital entre VANT e controle em terra possa exibir, sempre buscando redução da exposição a riscos inerentes à operação desse tipo de veículo. Nesse contexto, a proposta desta Tese é avaliar a segurança na comunicação digital, por meio do uso de injeção de falhas, para operações de veículos aéreos não tripulados. Este trabalho descreve a importância de analisar as interferências causadas por falhas na comunicação digital, relacionadas ao envio de mensagens entre o órgão de controle e a aeronave não tripulada. Também são definidos quais os tipos de falhas que causam um maior impacto na comunicação, bem como quais os parâmetros que devem ser utilizados para manipulação das variáveis de falhas na comunicação. Para atender a avaliação proposta, foi utilizado o ambiente simulado que reúne as características do ambiente aeronáutico, denominado PipE-SEC (Plataforma Integrada para Ensaios de Sistemas Embarcados Críticos), bem como o protocolo CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communications) para troca de mensagens digitais.
Title in English
Evaluation of the use of aeronautical telecommunication network (ATN) for digital communication in operation unmanned aerial vehicles (UAV).
Keywords in English
Air space
Critical infrastructure systems
Digital communication
Abstract in English
This thesis presents a contribution to the evaluation of digital communication in the operation of unmanned aerial vehicles (UAV) in the aeronautical environment. Aeronautical digital communication relates directly to the critical safety level required for controlling the air traffic flow by authorities and regulatory agencies, which are aimed at making communication uniform for all continents. There are several discussions about the safety critical level that digital communication between UAVs and ground control can display, always seeking to reduce exposure to risks inherent in the operation of such vehicles. In this context, the proposal of this thesis is to evaluate the safety in digital communication, through the use of fault injection for operations of UAV. This work describes the importance of analyzing the interference caused by faults in digital communication related to sending messages between the control agency and the UAV. There are also defined what types of faults cause a greater impact on communication as well as which parameters should be used to simulate communication faults. To answer the proposed evaluation, we used the simulated environment that combines the features of the aeronautical environment, called PIpE-SEC (Integrated Platform for Test Critical Embedded Systems), as well as the protocol CPDLC (Controller-Pilot Data Link Communications) to exchange digital messages.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TESE_MagaliARossi.pdf (2.13 Mbytes)
Publishing Date
2014-08-22
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • ALMEIDA JR, J. R., et al. Analysis of noise in aircraft cabins through the VHF channel. Aircraft Engineering (Cessou em 1986. Cont. ISSN 1748-8842 Aircraft Engineering and Aerospace Technology) [online], 2012, vol. 84, p. 213-220. Available from: http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?issn=0002-2667&volume=84&issue=4.
  • ROSSI, Magali Andréia, et al. A Method for the Analysis of the Aeronautical VHF Channel [doi:10.1109/tla.2012.6272466]. Revista IEEE América Latina [online], 2012, vol. 10, p. 1857-1864.
  • Avelino, V.F., et al. Desafios na Integração de VANTs no ATM Global. In XI SITRAER - Simpósio Brasileiro de Pesquisa em Transporte Aéreo, Brasília, 2012. Anais do XI SITRAER - Simpósio Brasileiro de Pesquisa em Transporte Aéreo., 2012.
  • ROSSI, Magali Andréia, et al. Using the MIPv6 Protocol for Communication with UAV, Aiming to Update Embedded Weather Forecast Models. In 15th Air Traffic Research Society, Sydney, 2011. Proceedings of 15th Air Traffic Research Society., 2011.
  • CORREA, Mário Aparecido, et al. Improving the Resilience of UAV in Non- Segregated Airspace Using Multiagent Paradigm. In Second Brazilian Conference on Critical Embedded Systems, Campinas, 2012. 2012 Second Brazilian Conference on Critical Embedded Systems. : IEEE Computer Society Conference Publishing Services (CPS), 2012.
  • GIMENES, Ricardo Alexandre Veiga, et al. Guidelines for Integration of Autonomous UAS in Global ATM. In ICUAS'13 - International Conference on Unmanned Aircraft Systems, Atlanta, 2013. Proceedings of International Conference on Unmanned Aircraft Systems., 2013.
  • GIMENES, Ricardo Alexandre Veiga, et al. Proposta de Taxonomia para VANTs. In XI SITRAER - Simpósio Brasileiro de Pesquisa em Transporte Aéreo, Brasília, 2012. Anais do XI SITRAER - Simpósio Brasileiro de Pesquisa em Transporte Aéreo., 2012.
  • ROSSI, Magali Andréia, et al. A Federated Simulation Framework with ATN Fault Injection Module for Reliability Analysis of UAVs in Non-controled Airspace. In SAFECOMP 2012 - DESEC4LCCI 2012 - Workshop on Dependable and Secure Computing for Large-Scale Complex Critical Infrastructures, Magdeburg, Germany, 2012. Computer Safety, Reliability, and Security SAFECOMP 2012 Workshops.Berlin : Springer LNCS, 2012.
  • ROSSI, Magali Andréia, et al. Um Novo Conceito para Redes de Telecomunicações Aeronáuticas e a Aviação Civil Brasileiria. In IV SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo, São José dos Campos, 2005. IV SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo - Trabalhos Apresentados., 2005. Resumo.
  • ROSSI, Magali Andréia, ALMEIDA JR, J. R., e CORREA, Mário Aparecido. Sistemas de Apoio à Tomada de Decisão para Aplicações VANT em Rede de Telecomunicação Aeronáutica. In IX SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo, Manaus, 2010. Anais do IX SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo., 2010.
  • ROSSI, Magali Andréia, ALMEIDA JR, J. R., e MENEZES, G. J. Análise Espectral na Identificação de Comunicações que Utilizam o Canal VHF Aeronáutico. In V SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo, Brasília, 2006. Anais do V SITRAER - Simpósio de Transporte Aéreo.São Paulo : Editora da EPUSP, 2006.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.