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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.3.2011.tde-01112011-121109
Document
Author
Full name
Valdecir Becker
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2011
Supervisor
Committee
Zuffo, Marcelo Knörich (President)
Bressan, Graça
Cruz, Renato Bueno da
Filgueiras, Lucia Vilela Leite
Hamburger, Esther Império
Title in Portuguese
Ambiente de medição da audiência para TV digital.
Keywords in Portuguese
Contexto
Geolocalização
Medição de audiência
Perfis
TV digital
Abstract in Portuguese
Esta tese representa um esforço sistemático de investigar a audiência televisiva no âmbito do Sistema Brasileiro de TV Digital (SBTVD). Analisando as teorias atuais da audiência e suas técnicas de medição, percebe-se uma série de problemas em aplicar as mesmas na medição da audiência na TV digital. Além de permitir mais canais na mesma frequência espectral, a tecnologia digital possibilita o acesso ao conteúdo audiovisual por diversas formas e redes, gerando um aumento de opções para o telespectador. Esses aspectos não são contemplados pelas medições tradicionais. Com base nessa análise, propõe-se incluir nas medições de audiência o contexto em que ela ocorre. Ou seja, além dos números de pessoas assistindo à programação, propõe-se analisar as motivações que levam a audiência a ver determinado programa ou trocar de canal. Para tanto, foi desenvolvido um novo modelo teórico para subsidiar a medição da audiência. Usando a teoria da atividade como arcabouço teórico, foram desenvolvidos perfis de usuário, que permitem segmentar as análises de audiência. Também foi incorporada a geolocalização, que relaciona a audiência com o local da recepção. Para os testes foi desenvolvido um sistema de medição de audiência, que colhe informações em tempo real e por software sobre o canal virtual que está sendo visualizado. As informações podem ser recuperadas por acesso web. Estando o Brasil em fase inicial da implantação da TV digital, estudos sobre a audiência nessa mídia podem colaborar na definição de novos modelos de negócio, direcionando os investimentos publicitários.
Title in English
Audience measurement environment for digital TV.
Keywords in English
Audience measurement
Context
Digital TV
Geolocation
Profiles
Abstract in English
This thesis represents a systematic effort to investigate the television audience in the Brazilian Digital TV System (SBTVD). Analyzing the current theories of the audience and their measurement techniques, we can see a lot of problems in applying them in the digital TV environment. Besides allowing more channels at the same frequency spectrum, digital technology enables access to audiovisual content in various forms and networks, generating increasing options for the viewer. These aspects are not covered by traditional measurements systems. Based on this analysis, this thesis proposes to include in the measurement techniques the context in which the audience occurs. That is, beyond the numbers of people watching TV schedule, it analyzes the motivations that lead the audience to see particular program or do a channel exchanging. To that end, we developed a new theoretical model to support the audience measurement. Using activity theory as theoretical framework, user profiles were developed. It allows analysis of the target audience. We also incorporated geolocation, which relates the audience with the reception site. For the tests we developed a system of audience measurement, which collects real- time information by software about the virtual channel being viewed. Information can be retrieved by web access. With Brazil in the early phase of deployment of digital TV, studies on this media audience can help to define new business models, directing the advertising investment.
 
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TeseValdecirFinal.pdf (12.99 Mbytes)
Publishing Date
2011-12-05
 
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