• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2023.tde-26042023-144924
Document
Author
Full name
Marcos Vinicius de Amorim
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2023
Supervisor
Committee
Pellini, Eduardo Lorenzetti (President)
Azevedo, Flavio Marques
Barbosa, Ellen Francine
Title in Portuguese
Aplicação de técnicas de gamificação e planta virtual no curso de automação: desenvolvimento de uma fábrica de vernizes.
Keywords in Portuguese
Controladores programáveis
Indústria 4.0
Simulação
Abstract in Portuguese
A automação está presente em diversos processos industriais, controlando variáveis e executando tarefas sequenciais, com a finalidade de obter um processo otimizado e padronizado. Como se trata de uma área que envolve recursos tecnológicos, em constante evolução, e conceitos multidisciplinares, e até multiprofissionais, o ensino de automação não é simples, seja em cursos técnicos ou em cursos superiores de engenharia. Nesse contexto, algo bastante importante e efetivo nesse aprendizado, são experimentos práticos, em laboratórios didáticos, porém necessita-se um alto valor financeiro para que as instituições de ensino possam manter essa infraestrutura. Assim, nesse trabalho é apresentada uma Planta Virtual de uma Fábrica de Vernizes, onde os alunos podem aplicar as técnicas estudadas na teoria, sendo utilizadas em três tipos de Bancadas: Autônoma, com IHM Local e com IHM Remota. Além disso, para melhorar a motivação e o engajamento dos alunos, utilizaram-se técnicas de Gamificação nos roteiros experimentais, na plataforma Moodle e na Planta Virtual elaborada nesse trabalho. O ambiente desenvolvido da planta virtual, apesar de possuir um custo de investimento relativamente alto, é bastante flexível, permitindo a incorporação de várias modificações, ou a criação de novos experimentos, por várias edições das disciplinas de laboratório de automação.
Title in English
Application of gamification and virtual plant techniques in the automation course: development of a varnish factory.
Keywords in English
Industry 4.0
Programmable controllers
Simulation
Abstract in English
Automation is present in several industrial processes, controlling variables and executing sequential tasks, in order to obtain an optimized and standardized process. It is an area that involves technological resources, in constant evolution, and multidisciplinary, also multi-professional concepts, so teaching automation is not simple, whether in technical courses or in higher engineering courses. In this context, practical experiments in didactic laboratories are very important and effective in this learning; however there is a necessity for a high financial value so that educational institutions can maintain this infrastructure. Thus, in this work, a Virtual Plant of a Varnish Factory is presented, where students can apply the techniques studied in theory, it was used in three types of Benches: Autonomous, with Local HMI and with Remote HMI. Furthermore, to improve student motivation and engagement, Gamification techniques were used in experimental scripts, in the Moodles platform and in the Virtual Plant developed in this work. The developed environment of the virtual plant, despite having a relatively high investment cost, is quite flexible, allowing the incorporation of several modifications, or the creation of new experiments, for several editions of the automation laboratory disciplines.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.