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Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.3.2010.tde-23052011-113436
Document
Author
Full name
Marcello Cherem
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2010
Supervisor
Committee
França, Ricardo Leopoldo e Silva (President)
Della Bella, João Carlos
Ramalho, Marcio Antonio
Title in Portuguese
Contribuição ao estudo dos pilares com seção transversal em formato geométrico de 'L' considerando a não-linearidade física e geométrica.
Keywords in Portuguese
Análise não- linear
Concreto armado
Engenharia
Engenharia civil
Pilares
Abstract in Portuguese
Pilares de edifícios estão sempre submetidos à flexão composta oblíqua. Este trabalho tem como objetivo comparar, em seções transversais com formato geométrico de L, os resultados obtidos por dois métodos de cálculo: a) Integração numérica na qual, para cada direção principal, são utilizadas curvaturas reais obtidas de diagramas momentocurvatura de cada seção, sendo os efeitos de segunda ordem calculados considerando a flexão composta oblíqua; b) Integração numérica na qual, para cada direção principal é utilizada uma rigidez secante, obtida a partir dos momentos resistentes do ELU, sendo os efeitos de segunda ordem calculados ignorando-se a direção ortogonal. 2.248 seções transversais foram analisadas. Cada uma foi solicitada de 192 maneiras diferentes. A conclusão é de que o procedimento descrito no item b pode ser utilizado com segurança, desde que se utilize uma rigidez secante reduzida em 10%.
Title in English
Contribution to the study of columns with l-shaped cross sections considering physical and geometric non-linearity.
Keywords in English
Civil engineering
Engineering
Nonlinear analysis
Pillars
Reinforced concrete
Abstract in English
The columns of buildings are always subject to oblique bending. This study compares, in geometric L shaped cross sections, the results obtained using two calculation methods: a) Numerical integration in which, for each principal direction, the actual curvatures obtained from moment-curvature relationships of each section are used, calculating the second-order effects considering the oblique bending; b) Numerical integration in which, for each principal direction, a secant stiffness is used, obtained from the moments resistances of ULS, calculating the second-order effects ignoring the orthogonal direction. 2.248 cross sections were analyzed. Each one was solicited in 192 different ways. The conclusion is that the procedure described in item b can be safely used, provided a secant stiffness reduced to 10% is used.
 
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Publishing Date
2011-05-30
 
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