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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.3.2008.tde-30052008-105650
Document
Author
Full name
Cristina Yukari Kawakita
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Prado, Racine Tadeu Araújo (President)
Bertoli, Stelamaris Rolla
Bistafa, Sylvio Reynaldo
Title in Portuguese
Medição do ruído de tráfego na rodovia SP 270 e avaliação da satisfação quanto ao conforto acústico de seus moradores.
Keywords in Portuguese
Avaliação pós-ocupação
Conforto acústico
Poluição sonora
Ruído urbano
Abstract in Portuguese
A conscientização dos problemas que a poluição sonora acarreta e o emprego de soluções no projeto de edificações e no planejamento urbano, para amenizar tais problemas, são importantes para a melhoria da qualidade de vida do cidadão, da comunidade e da cidade. No âmbito das grandes rodovias que cortam trechos urbanizados, este estudo enfocou o conforto acústico em residências ao longo da rodovia Raposo Tavares (SP 270), a partir da análise de dados levantados por medições de grandezas acústicas, grandezas meteorológicas, contagem de fluxo de veículos, entrevistas, levantamentos físicos e fotográficos, tendo como base as normas e recomendações existentes e os procedimentos sugeridos pela metodologia de Avaliação Pós-Ocupação (APO). Verificou-se que em todos os pontos medidos, o nível contínuo médio de pressão sonora equivalente foi maior que os níveis recomendados pela norma brasileira e pela Organização Mundial de Saúde. Calculou-se a atenuação causada pelas barreiras acústicas, se estas fossem implantadas frente a residências desprotegidas e a combinação desta solução com outras tecnologias como a pavimentação porosa e o aumento do isolamento das fachadas. Com isto, foram destacadas orientações quanto ao conforto acústico na interação de projetos de implantação de moradias e vias de transporte com níveis elevados de ruído.
Title in English
Traffic noise measurement at SP 270 road and attitude assessment of its dwellers towards the acoustic comfort.
Keywords in English
Acoustic comfort
Post-occupancy evaluation
Sound pollution
Urban noise
Abstract in English
The awareness of the problems which the sound pollution causes and the employment of solutions in the process of building design and the urban planning, to soften such problems, are important for the improvement of the quality of life of the citizen, the community ,and the city. Within the big roads which cross urbanized areas, this study focused on the acoustic comfort, in dwellings along the Raposo Tavares road (SP 270), from the analysis of data gathered through measurements of meteorological and acoustic data, traffic flow counting, interviews, physical and photographic surveys, based on the existing standards and recommendations and the procedures suggested by the Post Occupancy Evaluation (POE). It was verified that in all the measured points, the average equivalent continuous sound pressure level was greater than the levels recommended by the Brazilian standard and the World Health Organization. It was calculated the attenuation caused by noise barriers, if they were placed in front of unprotected dwellings and the combination of this solution with other technologies such as the porous pavement and the increase of the isolation of the façades. With this, guidelines concerning the acoustic comfort in the interaction of the design of housing implantation with roads with high levels of noise were highlighted.
 
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Publishing Date
2009-08-18
 
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