• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.31.2012.tde-04122012-185949
Document
Auteur
Nom complet
Valquiria Maroti Carozze
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2012
Directeur
Jury
Toni, Flávia Camargo (Président)
Kerr, Dorotea Machado
Lopez, Therezinha Apparecida Porto Ancona
Titre en portugais
A menina boba e a discoteca
Mots-clés en portugais
Alvarenga Oneyda
Americanismo musical
Andrade Mario de
Cultura
Departamento de Cultura
Discoteca Pública Municipal de São Paulo
Discotecas
Documentação musical
Música (Estudo e ensino)
Musicologia
Resumé en portugais
Este trabalho se propõe analisar, interpretar e destacar o desempenho da musicóloga Oneyda Alvarenga, como diretora da Discoteca Pública Municipal de São Paulo (atual Discoteca Oneyda Alvarenga), trazendo a lume seu perfil de poeta, musicóloga e etnóloga, e de Mario de Andrade, como diretor do Departamento de Cultura da cidade e criador da seção que comportava o funcionamento da Discoteca Municipal; abordar seu papel como mentor de Oneyda Alvarenga; os esforços do intelectual modernista, crítico de arte e musicólogo no sentido de promover a busca de uma expressão genuinamente nacional da música brasileira. Propõe-se também a analisar a própria Discoteca Pública Municipal, seus objetivos, seu momento histórico e cultural, antes e durante o governo de Getúlio Vargas; o valor e o sentido da organização da documentação musical brasileira e latino-americana na época do Departamento de Cultura, sob diretoria de Mario de Andrade, segundo os propósitos do americanismo musical defendido por Curt Lange. Ainda sob o ponto de vista do americanismo musical, estabelecer relações entre os objetivos de difusão cultural mediante o trabalho de recuperação da música folclórica pela Missão de Pesquisas Folclóricas, a criação da Discoteca Pública Municipal e o contexto latino-americano, com sua atmosfera intelectual, que favorecia a criação de órgãos que pusessem à disposição documentos a serem pesquisados, refletindo sobre esse empreendimento no momento sócio-cultural brasileiro das décadas de 1930 e 1940, passando pelo viés da realidade brasileira, ao mesmo tempo gestada pela criação e universo social que propicia essa criação.
Titre en anglais
The silly girl and the music library.
Mots-clés en anglais
Alvarenga Oneyda
Andrade Mario de
Culture
Departament of Culture
Music (Study and teaching)
Musical Americanism
Musical documentation
Musicology
Record Collections
São Paulo Municipal Public Record Collection
Resumé en anglais
This dissertation proposes to analyze, interpret and highlight the performance of the musicologist Oneyda Alvarenga, as director of São Paulo Municipal Public Record Collection (current Oneyda Alvarenga Record Collection), bringing to light his profile of poet, musicologist and ethnologist, and of Mario de Andrade, as Director of the City Department of Culture and creator of the section that included the operation of the Municipal Disco Hall; his role as mentor to Oneyda Alvarenga; the efforts of the intellectual modernistic, musicologist and critic of art to promote the search for means of truly national expression of Brazilian music. It is furthermore also proposes examining the own Municipal Public Record Collection, its objectives, its history and culture before and during the government of Getúlio Vargas, the value and meaning of the organization of Brazilian and Latin American musical documentation at the time of the Department of Culture, under the direction of Mario de Andrade, according to the purposes of the musical Americanism advocated by Curt Lange. Still from the point of view of musical Americanism, linking the objectives of cultural diffusion through the work of recovery of the folk music by the Folk Research Mission, the creation of the Municipal Public Record Collection and the Latin American context, reflecting on this undertaking at the Brazilian socio-cultural moment in the decades of 30 and 40 through the bias of Brazilian reality, while managed by the creation and the social universe that provides this creation.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2012-12-21
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.