• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.41.2007.tde-29012008-152152
Document
Author
Full name
Sabrina Ribeiro de Paula
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Otto, Paulo Alberto (President)
Pereira, Maria Augusta Querubim Rodrigues
Trivelato, Silvia Luzia Frateschi
Title in Portuguese
Ensino e aprendizagem dos processos de divisão celular no Ensino Fundamental
Keywords in Portuguese
Divisão celular
Ensino e aprendizagem
Abstract in Portuguese
A recente explosão do conhecimento da genética molecular e o avanço da indústria da biotecnologia requerem que o público compreenda muitos conceitos da genética para a tomada de decisões sobre a pertinência do uso dessas novas ferramentas. Durante os últimos 30 anos a literatura educacional produziu conceitos e teorias para lidar com estas dificuldades, mas a maioria dos professores desconhece estas produções, principalmente porque os periódicos de referência são publicados em línguas estrangeiras (principalmente em inglês). Esta pesquisa-ação pretende preencher esta lacuna e foi baseada em testes que envolveram 283 estudantes de 12 a 15 anos de idade. Nela descrevemos as concepções dos estudantes sobre a localização e transmissão da informação genética antes e após a aplicação de uma seqüência didática elaborada especificamente para desenvolver estratégias metacognitivas de aprendizagem. As idéias dos estudantes foram colhidas por meio dos questionários e redações, nas quais os estudantes descrevem como imaginam ser o interior das células e dos gametas. Verificamos que as crianças do ensino fundamental possuem concepções semelhantes àquelas descritas para estudantes do ensino médio. A comparação das redações produzidas pelos estudantes antes e após a aplicação da seqüência didática permitiu verificar que o padrão mais comum de aprendizagem é sincrético, ou seja, as crianças tendem a distorcer as informações oferecidas pelo professor em virtude da existência de conhecimentos prévios. Por fim, a descrição e a documentação de seqüências didáticas planejadas a partir de conhecimentos produzidos na literatura educacional permitem o entendimento dos processos de transposição didática e a relação deste com a aprendizagem dos estudantes.
Title in English
Strategies of learning and teaching on the cellular division processes at the basic level
Keywords in English
Cell division processes
learning and teaching strategies
Abstract in English
The recent knowledge explosion on the areas of genetics, molecular biology and biotechnology introduced many new concepts hard for common people to grasp in their decision-making processes. During the last 30 years or so the educational literature produced concepts and theories to cope with these difficulties but the vast majority of our elementary and highschool teachers remain unaware of them possibly because the available literature is written in foreign languages (mainly in English). The action-research here presented intends to fill this gap and was based on tests performed with 283 students aged 12 to 15. We describe their conceptions on the location and transmission of genetic information before and after the application of a didactic sequence specifically elaborated to develop metacognitive learning strategies. The students' ideas were gathered by means of questionnaires and through essays describing how they imagine the interior of cells and germ-cells. We verified that children on basic educational level have conceptions very similar to those of students of middle-level education. The paired comparison of before and after essays suggests the existence of a common, syncretic learning standard. In plain language, the results indicate that previous informal knowledge of children tends to distort the formal information transmitted by their teachers. It is clear that the description and documentation of planned didactic sequences, available from the specialized literature, provide the understanding of the didactic transposition process and its relation with the students´ learning process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2008-01-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.