• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Mémoire de Maîtrise
DOI
https://doi.org/10.11606/D.41.2008.tde-06072008-222659
Document
Auteur
Nom complet
Vivian Lavander Mendonca
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2008
Directeur
Jury
Lopes, Sonia Godoy Bueno Carvalho (Président)
Machado, Nilson Jose
Verdade, Vanessa Kruth
Titre en portugais
O Folclore como instrumento de motivação para o ensino de Zoologia na escola
Mots-clés en portugais
Anfíbios
Ensino de zoologia
Folclore
Paradidático
Resumé en portugais
O ensino de Zoologia na escola básica é a preocupação do presente trabalho, que enfatiza o diálogo entre o meio científico e o educacional. Com base em fundamentação teórica sobre interdisciplinaridade, natureza do conhecimento científico e do conhecimento popular na forma de folclore, desenvolveu-se a proposta deste trabalho, que tem como idéia central utilizar elementos do folclore como instrumento de motivação dos alunos no estudo de um grupo animal. A escolha do grupo animal recaiu nos anfíbios, muito presentes no folclore. Para essa finalidade, optou-se pela elaboração de um texto sobre anfíbios que alia os dois campos do saber, levando em conta a questão da transposição didática de conceitos científicos e as características estruturais de um texto didático. O principal produto desse trabalho é o texto "O Mundo dos Anfíbios - Folclore e Ciência", que sugere uma possibilidade na construção de significados na rede de conhecimentos, usando como elemento de motivação a abordagem interdisciplinar.
Titre en anglais
Folklore as a motivation resource for Zoology teaching in elementary school
Mots-clés en anglais
Amphibians
Folklore
Text book
Zoology teaching
Resumé en anglais
The teaching of Zoology in elementary schools is the preoccupancy of this work, in which the dialogue between scientific and educational fields is emphasized. With the support of theoretical fundamentality on interdisciplinarity , on the nature of scientific knowledge and the nature of folklore, the proposal of this work has been developed. It has as its central idea to make use of folklore elements as motivation tools in the study of an animal group in elementary schools. The choice of the animal group happened to be the amphibians for their frequent presence in the folklore. For this purpose one decided for the elaboration of a book about amphibians connecting this two fields of knowledge, by taking into account the question of the transposition of scientific concepts and the structural characteristics of a instructional text. The foremost outcome of this work is the text of the book "The World of Amphibians - Folklore and Science", which suggests a possibility in the construction of significations within the net of knowledge, through the use of the interdisciplinary approach as motivation element.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
vlmendonca_parcial.pdf (285.17 Kbytes)
Date de Publication
2008-10-31
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.