• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.42.2009.tde-01072009-104032
Document
Author
Full name
Débora Duarte Macéa
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Valle, Luiz Eduardo Ribeiro do (President)
Claessens, Peter Maurice Erna
Xavier, Gilberto Fernando
Title in Portuguese
Fatores que influenciam a ocorrência do efeito atencional automático em uma tarefa de tempo de reação vai/não-vai.
Keywords in Portuguese
Atenção automática
Discriminabilidade
Efeito atencional
Psicofisiologia
Tarefa de tempo de reação
Vai/não-vai
Abstract in Portuguese
O trabalho objetivou analisar os fatores que influenciam a mobilização da atenção automática visual. Nas tarefas diárias, o Sistema Nervoso Central seleciona os estímulos mais relevantes para as tarefas. Para entender o quê influencia a mobilização atencional, conduzimos três experimentos com análise do tempo de reação a um estímulo vai em relação a um não-vai em voluntários humanos. Utilizamos um estímulo abrupto anterior ao aparecimento dos estímulos alvos para capturar a atenção automática na mesma posição ou na oposta ao aparecimento do estímulo alvo, para medir o efeito atencional. No 1º experimento, analisamos a influência da semelhança dos estímulos negativo e positivo e obtivemos o efeito atencional. Em seguida, pesquisamos a influência da semelhança do estímulo precedente com a do estímulo positivo e não encontramos evidências a respeito. Por último, verificamos como a estratégia atencional influencia no efeito atencional, mas não houve tal efeito. Concluímos que o fator crítico para a mobilização eficaz da atenção automática é a discriminabilidade entre os estímulos vai e não-vai.
Title in English
Factors that influence the automatic attentional effect in a reaction time go/no-go task.
Keywords in English
Attentional effect
Automatic attentional
go/nogo
Psychophisiology
Reaction time task
Abstract in English
This project investigated the important factors to mobilize the visual automatic attention. During our day, the Central Nervous System selects the most important stimulus to have a good performance in a task. For understanding which factors influence the attentional mobilization, we did three experiments analyzing the reaction time to a go stimuli comparing to a no go stimuli with human volunteers. We used an onset stimulus appearing before the go and no go stimuli at the same or at the opposite positions for having the attentional effect. At the first experiment, we researched the influence of go and no-go similarities and there was the attentional effect. Then, we investigated if the similarity between positive targets and cue is the critical factor but we didn't find the attentional effect. Finally, we checked the possibility of attentional effect to the CR by inducing the adoption of VL´s attentional set by volunteers, but there wasn't no effect. We concluded that the most important factor to an efficient mobilization of the automatic attention is the discriminability between the go and no-go stimuli.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2009-09-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.