• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.45.2001.tde-20210729-124107
Document
Author
Full name
Maria Clara Barros de Oliveira Fischer
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Title in Portuguese
Estudo de requisitos para um software educativo de apoio ao ensino da introdução a computação
Keywords in Portuguese
Ciência Da Computação
Abstract in Portuguese
Este estudo apresenta a análise de requisitos para um software educativo de apoio ao ensino da introdução à computação. O caráter multidisciplinar deste trabalho fundamenta-se na psicologia educacional construtivista e na engenharia de software. A metodologia usada baseou-se nas técnicas de análise de requisitos da engenharia de software, levando em conta as restrições funcionais derecentes paradigmas educacionais e das tecnologias computacionais. O ensino da introdução à computação pode ser beneficiado pelo uso de um software educativo de apoio ao professor, propiciando aos alunos um ambiente adequado às suas necessidades individuais, onde conceitos em aprendizagem possam ser explorados e praticados. Neste estudo é considerado o histórico do uso desta ferramenta computacional, que visa aumentar a compreensão do aluno nos elementos básicos da programação de computadores levando-o a construção de uma base mais sólida de conhecimento, que irá ter como conseqüências um melhor aproveitamento nas disciplinas seguintes e uma diminuição do número de repetências. Com base na análise levantada, este estudo apresenta uma proposta metodológica de elaboração de exercícios baseada em três fatores: os erros mais freqüentes dos iniciantes em programação, a teoria consteutivista de Piaget e os conceitos a serem aprendidos. Contudo os exercícios obtidos precisavam de um ambiente adequado à sua execução, foi então desenvolvido o protótipo de um ambiente de trabalho semi-dirigido, onde o aprendiz pode testar suas hipóteses sobre como resolver o problema, propiciando uma interação mais significativa que os atuais testes de múltipla escolha
Title in English
not available
Abstract in English
This study presents a requirements analysis for software to support introductory courses in computer science. This multidisciplinary work is founded on Eduactional psychology and software engineering's requirements analysis, taking into account constraints of recent educational paradigms and computational technologies. Teaching introductory computer science can benefit from an educational software which provides students with an environment to support individual needs. An overview of computational tools can be presented, to increase understanding of basic programming elements, leading the student to build the basic learning foundation, resulting in higher performance in future disciplines and decrease of course failures. This study presents a methodology of elaborate exercises considering three factors: the most frequent mistakes made by a novice, concepts extracted from Piaget's construtivist theory and the concepts to be learned. These exercises need an appropriate environment, so a prototype of a semi-guided environment was built, where novices can test problem solving hypotheses, in a more significant interaction than with existing multiple choice test environments
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2021-07-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.