• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.45.2013.tde-20230727-113621
Document
Author
Full name
Viviane Almeida dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Title in Portuguese
Compartilhamento de conhecimento inter-equipes: oprocesso de socialização do conhecimento tácito em contextos ágeis de desenvolvimento de software
Keywords in Portuguese
Conhecimento
Desenvolvimento De Software
Métodos Ágeis
Sistemas Colaborativos
Abstract in Portuguese
Métodos ágeis têm impactado o desenvolvimento de software ao provocarem mudanças na forma como o software é desenvolvido. Estes métodos fomentam o compartilhamento de conhecimento tácito dentro da equipe. No entanto, fornecem poucas diretrizes de como lidar com este processo entre equipes ágeis. O compartilhamento de conhecimento tácito inter- equipe é importante porque permite escalar experiências, habilidades e competências dos indivíduos entre as equipes ágeis e, assim, possibilitar o reaproveitamento de práticas bem- sucedidas, o aprendizado com erros do passado e a prevenção da repetição destes erros, incorporando-os nos processos de trabalho da organização. Esta tese de doutorado investiga como as organizações ágeis de software compartilham conhecimento inter-equipe e alcançam a efetividade deste processo. Para tanto, uma série de estudos em ambientes corporativos foram realizados na seguinte ordem: um estudo qualitativo em quatro organizações ágeis de diferentes contextos e domínios de negócio, que resultou em um modelo conceitual|dois estudos quantitativos com integrantes de empresas nacionais e internacionais, que validaram e estenderam a compreensão do modelo conceitual|e um estudo qualitativo final em três organizações que possuem contexto favorável para este processo, que permitiu o refinamento do modelo conceitual. Estes estudos permitiram aprimorar este modelo, que consiste da principal contribuição desta tese. Este modelo explica como a adoção de práticas para o compartilhamento de conhecimento inter-equipe é desencadeada por estímulos, viabilizada por fatores potencializadores e selecionada a partir de propósitos, que são as intenções para compartilhar conhecimento. A efetividade é medida por cinco componentes e influenciada por condições organizacionais. Um guia de adoção das práticas também é disponibilizado como contribuição prática desta tese.
Title in English
Inter-team knowledge sharing: process of socialization of tacit knowledge in agile software development contexts
Abstract in English
Agile methods have impacted software development by providing changes in the way software is developed. These methods encourage tacit knowledge sharing within the team. However, they provide few recommendations about how to cope with inter-team knowledge sharing. Inter-team tacit knowledge sharing is important because it allows to scale individual experiences, abilities and skills across agile teams|reuse successful practices, learn from past mistakes, and prevent recurring issues, by incorporating knowledge into the organization2019s work processes. This thesis investigates how agile software organizations share knowledge across teams and reach its effectiveness. Therefore, a series of studies were performed in corporate environments according to the following order: a qualitative study in four agile organizations from different contexts and business domains, which resulted in a conceptual model|two quantitative studies responded by members of national and international agile organizations, which validated and expanded the understanding of the conceptual model|and lastly, a qualitative study in three agile organizations that foster a favorable context for inter- team knowledge sharing, which allowed the refinement of the conceptual model. These studies enhanced the conceptual model, which is the main contribution of this thesis. This model explains how the adoption of practices for inter-team knowledge sharing is triggered by stimuli, facilitated by enablers, and selected by purposes that are intentions to share knowledge. Its effectiveness is measured by five components and influenced by organizational conditions. A recommendation guide to the practices2019 adoption is also provided as a practical contribution of this thesis.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-07-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.