• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.47.1998.tde-23102005-203402
Document
Author
Full name
Andrea Pacetta de Arruda Botelho
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 1998
Supervisor
Committee
Macedo, Lino de (President)
Lima, Edvaldo Pereira
Safra, Gilberto
Title in Portuguese
No universo das histórias: oficinas de redação e criatividade
Keywords in Portuguese
composição
contos de fadas
crianças
criatividade
pedagogia
Piaget Jean 1896-1980
psicologia
psicopedagogia
Winnicott Donald Woods 1896-1971
Abstract in Portuguese
Relata uma experiência pedagógica, dentro de uma abordagem psicológica, realizada em forma de oficinas, nas quais foram desenvolvidas atividades visando fornecer instrumentos para a escrita de histórias – entrevendo um objetivo mais amplo de promover uma construção de conhecimentos sobre a escrita em geral –, explorando principalmente o universo dos contos populares de magia. Seis crianças, com idade entre nove e onze anos, aproximadamente, freqüentaram 25 oficinas, compreendidas no decorrer de dois anos. Participaram de atividades tais como movimentar o corpo, consultar livros, ouvir histórias contadas e lidas, praticar técnicas de escrita criativa, fazer trabalhos plásticos etc. Analisa o processo principalmente segundo dois recortes temáticos: “desempenho na escrita” e “interesse”. Quanto ao primeiro, observa que todas as crianças apresentaram um bom desenvolvimento ao longo dos textos produzidos. Quanto ao segundo, apresenta dados indicadores de que o interesse por leitura e escrita em geral aumentou, e, em relação às atividades nas oficinas, observa que manteve-se alto na maior parte do tempo, tendo oscilado em alguns momentos. Com base nos referenciais teóricos de Jean Piaget e Donald W. Winnicott, faz um balanço de todas as atividades, avaliando sua eficiência em cativar o interesse, a atenção e o envolvimento dos participantes, pontuando os momentos bem sucedidos e os mal sucedidos – quanto aos últimos, critica a metodologia empregada e indica outros caminhos possíveis. Conclui que o interesse é reduzido sempre que uma atividade relega o fazer ativo e significativo das crianças; inversamente, é grande o envolvimento nos trabalhos interativos, em grupo, e nas atividades em que se considera a importância do brincar.
Title in English
In the universe of stories: composition and creativity workshops
Keywords in English
children
composition
creativity
fairy tales
pedagogy
Piaget Jean 1896-1980
psychology
psychopedagogics
Winnicott Donald Woods 1896-1971
Abstract in English
Outlines a pedagogical experience, within a psychological approach, that took place in workshops, which developed activities intending to offer tools to story writing – with the aim of promoting a building of knowledge concerning writing in general –, exploring mainly the world of folk magic tales. Six children aging from 9 to 11 attended to 25 workshops over two years. They took part in activities such as body movements, consulting books, listening to stories narrated and from books, practicing creative writing techniques, making handicraft etc. Analises the process mainly refering to two outline themes: “writing performance” and “interest”. Concerning to the first, observes that all the children showed a good development in writing stories. Concerning to the latter, presents data that indicate that interest in reading and writing in general increased and, in relation to the proposed activities, it was high most part of the time, having oscilated in some moments. Grounded in the theoretical referencies of Jean Piaget and Donald Winnicott, considers all the activities and evaluates their efficiency in captivating the interest, attention and the envolvement of the participants, indicating the successes and failures – concerning the latter, criticises the methodology employed and indicates other possible solutions. Concludes that the interest is reduced when an activity relegates the active and significant doing of the children; inversely, the involvement is great with interactive works, in groups, and in activities in which the importance of play is considered.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2006-03-06
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
Centro de Informática de São Carlos
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2020. All rights reserved.