• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
10.11606/T.47.2016.tde-28092016-143826
Document
Author
Full name
Fabio Appolinario
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Castilho, Adail Victorino (President)
Custodio, Eda Marconi
Leao, Pedro Puech
Leme, Maria Isabel da Silva
Socci, Vera
Title in Portuguese
Avaliação dos efeitos do treinamento em neurofeedback sobre o desempenho cognitivo de adultos universitários
Keywords in Portuguese
Aptidão
Biofeedback
Cognitiva
Neurofeedback
Neuropsicologia
Universitários
Abstract in Portuguese
O neurofeedback é um processo psicofisiológico de aprendizagem por meio do qual o indivíduo obtém controle sobre a freqüência de suas ondas cerebrais. Este estudo objetivou avaliar o efeito do treinamento do ritmo beta inferior (12-15Hz) sobre o córtex sensoriomotor e a concomitante inibição do ritmo teta (4-8Hz) na mesma área, sobre o desempenho atencional, mnemônico e cognitivo de adultos normais de nível universitário. Formou-se um grupo experimental e um grupo controle com 11 sujeitos cada, com idade média de 25,7 anos, estudantes de uma instituição de ensino superior particular em São Paulo. Todos os sujeitos foram submetidos a pré e pós-testes de inteligência não-verbal (Matrizes Progressivas de Raven Escala Avançada), verbal (V-47), atenção (D2) e memória (Fator M Bateria Cepa). O experimento, que durou dois meses, submeteu os sujeitos experimentais a 36 sessões (em média) de treinamento em neurofeedback, com a duração de 15 minutos cada e freqüência de três vezes por semana. Os resultados indicaram uma melhora significante nos processos atencionais, mnemônicos (icônicos) e edutivos (inteligência não-verbal). Não foram obtidas melhoras significantes nos processos mnemônicos (ecóicos) e reprodutivos (inteligência verbal). A comparação do grupo experimental com o grupo controle indicou a não relevância do efeito aprendizagem (teste-reteste) nas tarefas utilizadas para a avaliação dos sujeitos
Title in English
Evaluation of neurofeedback training on cognitive performance of college students
Keywords in English
Ability
Biofeedback
College Students
Neurofeedback
Abstract in English
Neurofeedback is a psychophysiological process where visual stimuli and sounds are employed to reinforce voluntary control over EEG patterns. This study evaluated the effect of low beta (12-15Hz) increase and theta (4-8Hz) inhibit training over sensorimotor cortex on attention, memory and cognitive performance of young adults college students. Experimental and control groups were formed by 11 volunteers subjects each, aging 25,7 years on average. All subjects were submitted to pre and post evaluations of non-verbal (Ravens Advanced Progressive Matrices) and verbal intelligence (V-47 test), attention (D2 test) and memory (Fator M Bateria Cepa). The experiment was conducted along two months, subjects having an average of 36 sessions (15 minutes each), three times a week. Results provide strong evidences of significant improvement on attention, visual memory and non-verbal intelligence (eduction). However, it could not be found evidence of significant improvement on auditory memory or verbal intelligence (reproduction). The experimental and control comparision did not indicate test-retest effects on the experiment
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
appolinario.pdf (2.59 Mbytes)
Publishing Date
2016-09-28
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2019. All rights reserved.