• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
10.11606/D.47.2016.tde-08082016-152042
Document
Author
Full name
Luiza Chagas Brandão
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Bertolla, Márcia Helena da Silva Melo (President)
Pereira, Clarissa Moreira
Rocha, Marina Monzani da
Silvares, Edwiges Ferreira de Mattos
Title in Portuguese
Comunicação escola e família: uma intervenção com professores baseada na análise funcional do comportamento
Keywords in Portuguese
Análise do comportamento
educação
Envolvimento parental
Família
Professor
Abstract in Portuguese
A criança estabelece as primeiras relações com a família e é com ela que aprende a maior parte de seu repertório comportamental. A partir do início da vida escolar, a escola também passa a exercer papel importante de agência educacional. A maneira como se desenvolve a relação entre escola e família pode alterar o resultado que todos os envolvidos podem obter deste contato. Torna-se, portanto, importante investigar como se dá essa relação. Além disso, a escola, em especial o professor, pode liderar um processo que tem como objetivo aumentar o envolvimento desta instituição com as famílias dos alunos. Tais considerações norteiam este trabalho, cujo objetivo foi avaliar se a participação de professores em uma intervenção baseada no ensino e na aplicação da análise funcional aumenta a frequência com que esses profissionais emitem comportamentos de comunicação com os responsáveis pelos estudantes. Participaram da pesquisa três professoras de Ensino Fundamental I (P1, P2 e P3) de uma escola pública da Grande São Paulo. O delineamento utilizado foi o de linha de base múltipla entre sujeitos. Os comportamentos dos professores foram avaliados semanalmente por meio de um checklist que avaliou seu autorrelato sobre a frequência de emissão de comportamentos que dizem respeito à comunicação com os responsáveis de seus alunos. A pesquisa foi realizada na escola em que as professoras lecionam, sendo que cada uma delas participou de seis encontros os quais se propuseram a ensiná-las a fazerem análise funcional dos seus próprios comportamentos, dos de seus alunos e dos pais destes. Em função das diferenças entre as educadoras no que se refere aos efeitos da participação nos encontros sobre os comportamentos de comunicação, os resultados obtidos não foram conclusivos. A participante P1 aumentou a emissão de comportamentos da classe comunicação com os pais após a participação no estudo. Quanto à P2, não foi possível analisar seu comportamento. P3 teve uma leve diminuição na emissão dos comportamentos desta classe. Apesar disso, o estudo permite compreender variáveis relevantes para melhor entendimento acerca do envolvimento parental com a escola. Traz também discussão sobre a dificuldade de se realizar pesquisa em análise do comportamento aplicada na comunidade
Title in English
Family-school communication: an intervention with functional analysis of behavior
Keywords in English
Behavior analysis
Education
Family
Parent involvement
Teacher
Abstract in English
Children establish their first relationships with family and is in this context that they learn most of its behavioral repertoire. From the beginning of school life, school also exercises an im-portant role as an educational agency. The way the relation between school and family devel-ops may alter the result that all the involved people may obtain from this contact. Then, it becomes important to investigate this relation. Besides, the school, especially the teacher, may lead a process that aims to enhance the involvement of this institution with students families. These considerations guide this work, which objective was to evaluate if the partici-pation of teachers in an intervention based on the teaching and application of functional anal-ysis of behavior enhances the frequency in which this professionals emit communication be-haviors with the people responsible for the students. Three public elementary school teachers (P1, P2 and P3) were the subjects of this research. The experimental design was multiple base-line between subjects. Teachers behaviors were evaluated weekly with a checklist that eval-uated teachers self-report of the frequency of emission of behaviors of communication with their students families. The study occurred at the school where the participants work and each one of them participated of six encounters where it was aimed to teach the how to ana-lyze functionally their own behavior, their students and their parents. The results found were inconclusive about the effect of the participation in the study on the communication behav-iors, since participants behaved differently. Participant P1 increased the emission of behavior of the class communication with parents after enrolling in the study. It was not possible to evaluate Participant P2s response to participating in the study and P3 showed a small de-crease in frequency of behaviors in this class. Besides these results, the study helps under-stand relevant variables in parent involvement
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
brandao_corrigida.pdf (3.79 Mbytes)
brandao_parcial.pdf (1.03 Mbytes)
Release Date
2018-08-12
Publishing Date
2016-08-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2021. All rights reserved.