• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.47.2019.tde-25022019-112435
Document
Author
Full name
Rita Aparecida Nicioli Cerioni
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Herzberg, Eliana (President)
Antúnez, Andrés Eduardo Aguirre
Lopez, Silvia Ancona
Maia, Maria Vitória Campos Mamede
Marin, Luci Mara Garcez
Perches, Tatiana Hoffmann Palmieri
Title in Portuguese
Percurso dos supervisores de psicologia em alguns países: um estudo comparativo do Brasil, Portugal e Uruguai
Keywords in Portuguese
Clínicas-escola
Ensino da psicologia
Professores universitários (Psicologia)
Supervisão clínica
Abstract in Portuguese
A supervisão em Psicologia nas universidades é um espaço privilegiado de aprendizagem, ancorado principalmente na relação que se estabelece entre estagiário e o professor-supervisor. Esta pesquisa apresenta um estudo que enfoca a prática de supervisão em universidades do Brasil, Portugal e Uruguai, a fim de identificar e descrever o percurso realizado pelos participantes para se tornarem supervisores de psicologia clínica nas universidades pesquisadas, analisar os pré-requisitos necessários para ser um supervisor, discutir a importância da vivência prática para garantir a qualidade da supervisão traçando aproximações e diferenças nos diferentes países. Foram entrevistados 13 professores supervisores de estágio em psicologia clínica de duas universidades de Portugal, uma do Uruguai e três do Brasil. Foram escolhidos Portugal e Uruguai, o primeiro por ser submetido a declaração de Bologna, documento que legisla sobre o ensino superior na Europa, e o segundo por ser membro, junto com o Brasil, do Mercosul, que apresenta diretrizes comuns para o curso de Psicologia nos países da América do Sul. O método proposto é o qualitativo, por meio de questionário e entrevista semiestruturada elaborados pelo pesquisador com supervisores das diferentes universidades. Para análise e discussão utilizou-se análise de conteúdo. Os resultados apontam que tornar-se supervisor é um processo natural que se inicia com a docência teórica em sala de aula nos três países estudados, embora todos os participantes considerem a presença de pré-requisitos específicos para ser um supervisor de estágio, já que a supervisão é um espaço que convoca uma posição de maior proximidade entre supervisor e supervisionando. A pesquisa pode trazer contribuições para um estudo mais aprofundado dos instrumentos de ensino-aprendizagem em psicologia nas universidades, a partir de critérios mais objetivos e sistematizados de enquadre, manejo e didática da supervisão. Uma formação específica para se tornar um supervisor clínico foi considerada uma estratégia positiva
Title in English
The pathways of psychology supervisors in some countries: a comparative study of Brazil, Portugal and Uruguay
Keywords in English
Clinical supervision
School (clinics)
Teaching psychology
University professors (Psychology)
Abstract in English
Supervision in Psychology at universities is a privileged learning space, anchored mainly in the relationship established between internship and supervisor. This research presents a transnational study that focuses on the practice of supervision in universities in Brazil, Portugal and Uruguay. Its purpose is to identify and describe the course taken by the participants to become supervisors of clinical psychology in the researched universities, to analyze the necessary requirements to be a supervisor and to discuss the importance of practical experience to guarantee the quality of supervision, drawing approximations and differences among the countries involved in the study. Thirteen (13) intern supervisors were interviewed with emphasis on clinical psychology from two universities in Portugal, one from Uruguay and three from Brazil. Portugal was chosen because it is submitted to the Bologna Declaration, a document that legislates on higher education in Europe, while Uruguay was chosen because it is a member of Mercosur along with Brazil, which presents common guidelines for Psychology courses in countries of South America. Qualitative method was chosen, which was done through a questionnaire and semi-structured interview elaborated by the researcher with supervisors of different universities. A content analysis was used as a method for analysis and discussion. The results show that becoming a supervisor is a natural process that starts with theoretical teaching in the classroom in these three relevant countries, although all participants consider the presence of specific requirement to be an intern supervisor, since supervision is a space that calls for a more close interaction between supervisor and supervised. The research can contribute to a more in-depth study of teaching-learning instruments in psychology in universities based on objective and systematized framework criteria, management and supervision didactics. Specific training to become a clinical supervisor was considered as a positive strategy
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
cerioni_do.pdf (1.70 Mbytes)
cerioni_parcial.pdf (1.18 Mbytes)
Publishing Date
2019-03-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.