• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-03102019-164820
Document
Author
Full name
Thiago Alves de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Sawaya, Sandra Maria (President)
Kalmus, Jaqueline
Souza, Marilene Proença Rebello de
Title in Portuguese
A educação integral no século XXI: do Programa Mais Educação ao Programa Novo Mais Educação
Keywords in Portuguese
Educação integral
Neoliberalismo
Organismos internacionais
Programa Mais Educação
Programa Novo Mais Educação
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem por objetivo apresentar resultados e conclusões da pesquisa intitulada: A Educação Integral no século XXI - Do Programa Mais Educação ao Programa Novo Mais Educação. A pesquisa constitui-se de um estudo descritivo analítico e desenvolveuse a partir da análise documental da legislação brasileira e outros textos que subsidiaram o Programa Mais Educação Federal e o Programa Novo Mais Educação Federal como políticas públicas. Nosso objetivo tentou compreender as propostas de educação integral apregoadas nos textos oficiais. Além disso, procuramos investigar o diálogo e/ou a resistência desses programas às concepções de educação disseminadas pelos reformadores da educação: Organismos Internacionais e empresariado. Este trabalho compreende o Programa Mais Educação como uma política pública contraditória, fruto do momento histórico e político que se desencadeou com os governos petistas (2002-2016). O período foi marcado por uma tentativa de conciliação entre os interesses das classes trabalhadoras e as aspirações da burguesia nacional e do grande capital. Diante do exposto, o programa apresentava uma real proposta de educação integral como formação de um ser em sua integralidade em seus diversos aspectos como humano e, ao mesmo tempo, conciliava-se com os interesses e consensos disseminados pelos reformadores neoliberais da educação.
Title in English
The twenty first century integral education: from "Programa Mais Educação" to " Programa Novo Mais Educacao
Keywords in English
Integral education
International organisms
Neoliberalism
Programa Mais Educação
Programa Novo Mais Educação
Abstract in English
This thesis aims to present results and conclusions regarding the research entitled: A Educação Integral no século XXI - Do Programa Mais Educação ao Programa Novo Mais Educação. The research constitutes of an analitical and descriptive study, and has developed from the documentary analyis from the brazilian legislation and other texts that have assisted the Programa Mais Educação Federal e o Programa Novo Mais Educação Federal as public policy. Our objective tried to understand the integral education proposals proclaimed in the oficial texts. Besides this, we tried to investigate the dialog and/or the resistence from these programs through the education conceptions widespread by education reformers: International Organisms and business community. This research understands the Programa Mais Educação as a contraditory public policy, product from a political and historical moment wich came from left wing governments (PT party) (2002-2016). This period was marked by an attemptive of conciliation between the working classes and the aspirations of the middle class and from the big business. Based on the above, the program presented a real proposal of integral education as formation of a being in its totality and aspects as human and, at the same time, harmonized with interests and consences widespread by neoliberals education reformers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-10-16
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.