• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2015.tde-07072015-132300
Document
Auteur
Nom complet
Jade Percassi de Carvalho
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2015
Directeur
Jury
Beisiegel, Celso de Rui (Président)
Alambert Junior, Francisco Cabral
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Hikiji, Rose Satiko Gitirana
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal
Titre en portugais
Arte, política, educação popular: diálogos necessários para transformação social
Mots-clés en portugais
Arte
Cultura política
Cultura popular
Educação popular
Movimentos sociais
Participação política
Teatro de gru-po
Resumé en portugais
Pretendemos com este trabalho contribuir para evidenciar a atualidade do debate conceitual sobre a educação popular, em diálogo com o fazer artístico e a intencionalidade política. Para tanto, lançamos mão da observação participante junto a uma iniciativa de grupos de teatro de grupo da cidade de São Paulo, de criação de espaços coletivos de ação e reflexão sobre seu fazer artístico, investigando potencialidades e limites de sua contribuição estética, políti-ca e pedagógica para a formação cultural e política - e conscientização - da classe trabalhado-ra. Nessa trajetória emergiram questões fundamentais para a construção de uma atuação transformadora do ponto de vista estético, das condições materiais, do modo de produção, das formas organizativas dos trabalhadores e trabalhadoras da arte e do teatro, da relação com o público, da interação com movimentos sociais. Tais questionamentos nos remeteram a sua historicidade, identificando continuidades, descontinuidades, contradições e supera-ções em relação a experiências anteriores em que a arte, assim como a educação, como as-pectos da cultura estiveram imbricadas em uma estratégia política de transformação social.
Titre en anglais
Art, politics, popular education: dialogues necessary for social transformation
Mots-clés en anglais
Art
Group theater
Political culture
Political participation
Popular culture
Popular education
Social movements
Resumé en anglais
We intend with this work contribute to highlighting the relevance of the conceptual debate on popular education, in dialogue with artistic practice and the political intentionality. For this, we used participant observation with an initiative of theater groups "group" of São Pau-lo, of creating collective spaces of action and reflection on their artistic practice, investigating the potential and limits of its aesthetic , political and educational contribution to the cultural and political - and raising awareness - of the working class. Along the way key issues emerged for the construction of a transforming performance - from the aesthetic point of view, the material conditions, of the production process, the organizational forms of workers of art and theater, the relationship with the public, the interaction with social movements. Such questions have referred to their historicity, identifying continuities, discontinuities, contra-dictions and overcomes from previous experiences when art, as well as education, as cultur-al aspects, were intertwined in a political strategy of social transformation.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
JADE_PERCASSI.pdf (1.35 Mbytes)
Date de Publication
2015-08-05
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.