• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2012.tde-17072012-095326
Document
Author
Full name
Patrícia Aparecida do Amparo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Moraes, Dislane Zerbinatti (President)
Barbosa, Raquel Lazzari Leite
Catani, Denice Barbara
Title in Portuguese
Sonhando acordada: um estudo sobre as práticas de leitura da coleção de romances clássicos históricos
Keywords in Portuguese
Formação de leitores
Formação feminina
Literatura feminina popular
Práticas de leitura feminina
Abstract in Portuguese
Essa dissertação, parte dos estudos alocados na linha de pesquisa Historia e Historiografia da Educação, tem como objetivo compreender as práticas de leitura mantidas por leitoras de romances sentimentais, particularmente, a coleção de romances Clássicos Históricos. Publicada em bancas de jornal e destinada ao público popular, a referida coleção foi criada pela editora Nova Cultural em 1993 e trata de encontros amorosos ambientados em países como Estados Unidos e Inglaterra durante o século XIX. A partir da hipótese de que os romances sentimentais e a relação estabelecida com eles desempenhariam um papel formativo para suas leitoras, procuramos investigar três aspectos das práticas de leitura da coleção: em primeiro lugar, observamos o papel da Clássicos Históricos e das relações mantidas com ela para a aprendizagem relativa à decifração dos livros, isto é, tudo aquilo que dizia respeito à formação de leitores; em segundo lugar, procuramos verificar sua importância na iniciação ou acesso das leitoras à cultura letrada; por fim, diante das representações de modelos femininos, masculinos, de casamento e felicidade investigamos a função da coleção para a formação dos sentimentos amorosos e gerais das mulheres. Para tanto recorremos à fonte oral, recolhida por meio de entrevistas feitas com seis leitoras da coleção Clássicos Históricos, por meio das quais pudemos apreender falas sobre as práticas de leitura de romances sentimentais. Também compõe nosso quadro de fontes a própria coleção Clássicos Históricos, cuja análise permite compreender as representações de leitora e leitura com as quais a editora e autoras da publicação operam. Além disso, de modo a complementar as informações obtidas nas entrevistas, também coletamos depoimentos de leitoras no blog da editora Nova Cultural e em um site de relacionamento. Para analisar os dados, utilizamos os conceitos de prática de leitura, apropriação, circulação (CHARTIER); tática e estratégia (CERTEAU); habitus e campo (BOURDIEU); Socialização Primária (BERGER & LUCKMANN). Pudemos notar, através das entrevistas, que os romances sentimentais são leituras transmitidas de mães ou mulheres mais velhas para jovens leitoras que, a partir desse movimento, assumem tais publicações como suas escolhas privilegiadas. Por conta desse movimento, as moças apreendem o que é a literatura, como ela deve ser lida e uma maneira específica de circular pela cultura letrada com base nos meios de circulação da coleção Clássicos Históricos.
Title in English
Daydreaming: a study about the clássicos históricos novel collection´s reading practices
Keywords in English
Female formation
Females reading practices
Formation of readers
Popular female literature
Abstract in English
This dissertation, part of history and historiographys education studies, has as objective to understand the reading practices kept by female readers of sentimental novels, particularly, the Clássicos Históricos novel collection. Published in newsstand and intended to popular audience, that collection was created by Nova Cultural publishing house in 1993 and is about problematic loving meetings placed in United States or England along XIX century. From the hypothesis that this sentimental novels and the relation kept with them would play an important formative role to its readers, we aim to investigate three aspects of the collection´s reading practices: at first place, we observed Clássicos Históricos role and the relations kept with it for learning due to book deciphering, namely, everything that concerns about formation of the reader; at second place, we search verify its importance to initiation or readers access to literate culture; at last, face of representations of females, males, marriage and happiness templates we investigate the function of the collection to formation of readers loving and general feelings. To reach these objectives we use the oral source obtained by interviews done with 6 Clássicos Históricos collection readers and through them we could apprehend speeches about sentimental novels reading practices. Its also part of our sources the Clássicos Históricos collection itself, which analyses allow us to understand the representations made of the readers and the reading in which the publishing house and the female authors operate. Furthermore, to complement information obtained at interviews, we have collected too readers statements at Nova Culturals blog and at a relationship site. To analyze those data, we have used concepts as reading practices, appropriation, circulation (CHARTIER); tactics and strategies (CERTEAU); habitus and field (BOURDIEU); primary socialization (BERGAR & LUCKMANN). We could notice through the interviews that sentimental novels readings are transmitted from female older readers to youngest readers that, from that moment, assume those issues as preferential literary chooses. Because this movement the young female readers learn what literature is, how it should be reading and an specific way to circulate around literate culture based on the Clássicos Históricos collections ways of circulation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-07-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.