• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Disertación de Maestría
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2019.tde-19092019-152110
Documento
Autor
Nombre completo
Fabio Ferreira de Jesus
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2018
Director
Tribunal
Sawaya, Sandra Maria (Presidente)
Checchia, Ana Karina Amorim
Neves, Edna Rosa Correia
Título en portugués
Heróis de brincadeira: o imaginário insurrecional dos jovens na experiência de ocupações secundaristas nos anos 2015 e 2016
Palabras clave en portugués
Jovens
Movimento social
Ocupações secundaristas
Reorganização escolar
Resumen en portugués
A partir de uma perspectiva crítica em Psicologia nas suas interfaces com a Educação, nosso objetivo foi buscar desvelar os possíveis sentidos das ideias, avaliações, e intenções do gesto insurrecional estudantil dos jovens que promoveram o Movimento político de Ocupações Secundaristas em 2015 e 2016; a partir de suas falas, depoimentos e entrevistas individuais, e coletivas via grupos focais, colhidas no contexto de quatro escolas que viveram essa experiência política, buscamos apreender o sujeito como a construção histórica de suas subjetividades, e as suas vozes como a apropriação particularista dessa construção histórica. As análises dos seus depoimentos, falas e entrevistas, nos permitiram perceber o gesto político dos jovens como uma recusa da Política que visava uma Reorganização Escolar proposta pelo Governo Estadual paulista em 2015, e, mais que isso, de que modo esse Movimento significou um exercício de construção da criticidade dos jovens, o que se nos mostrou posto em seu gesto insurgente, que foi, no fundo, como pudemos perceber, contra os pressupostos inerentes à proposta estatal. Outrossim, esse percurso nos revelou um interessante e dinâmico retrato social das mudanças que vêm ocorrendo na percepção social e política desses jovens. Para isso, rememoramos a história das Ocupações nos referidos anos; ouvimos os atores sociais e particularmente a staff política que buscavam implementar a Política de Reorganização Escolar; e os atores sociais contrários à Política, entre eles, pais, mães, professores, e, especialmente, os estudantes insurretos.
Título en inglés
Heroes of play: the insurrectionary imagination of young people in the experience of secondary occupations in 2015 and 2016
Palabras clave en inglés
School reorganization
Secondary occupations
Social movement
Youth
Resumen en inglés
From a critical perspective in Psychology in its interfaces with Education, our objective was to seek to unveil the possible meanings of the ideas, evaluations, and intentions of the student insurrectional gesture of the young people who promoted the Political Movement of Secondary Occupations in 2015 and 2016; from their speeches, statement, individual interviews, and collective interviews via focus groups, collected in the context of four schools that lived this political experience, we sought to apprehend the subject as the historical construction of their subjectivities, and their voices as the particularist appropriation of this historical construction. The analysis of their statements, speeches and interviews allowed us to perceive the political gesture of the young people as a refusal of the Politics that aimed at a School Reorganization proposed by the State Government of São Paulo in 2015 and, more than that, in what way this Movement meant an exercise of construction of the criticality of the young, which was shown to us in their insurgent gesture, which was, as we have seen, against the assumptions inherent in the state proposal. Moreover, this course has revealed to us an interesting and dynamic social picture of the changes that have been occurring in the social and political perception of these young people. For this, we recall the history of the Occupations in those years; we heard the social actors - and particularly the political staff - who sought to implement the School Reorganization Policy; and social actors opposed to politics, including parents, mothers, teachers, and especially insurgent students.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
Fecha de Publicación
2019-10-17
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.