• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2012.tde-22102012-140944
Document
Author
Full name
Maria Elena de Gouvêa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Silva, Maria de Lourdes Ramos da (President)
Arelaro, Lisete Regina Gomes
Palma Filho, Joao Cardoso
Pinazza, Monica Appezzato
Santos Filho, José Camilo dos
Title in Portuguese
Desafios da formação permanente de professores no município de Diadema - SP
Keywords in Portuguese
Avaliação da educação
Formação de professores
Formação permanente
Políticas públicas
Qualidade da educação
Abstract in Portuguese
A formação permanente de professores é hoje uma medida de qualificação inquestionável, apoiada na preocupação de se construir caminhos alternativos que possibilitem à educação atingir níveis de qualidade compatíveis às expectativas e demandas sociais. Dentre os problemas que envolvem o cenário educacional brasileiro no século XXI, podem ser citadas a própria configuração social deste início de século, os baixos salários atribuídos aos professores, a feminização do magistério, a proletarização, a descaracterização e desvalorização da carreira docente, a carência na infraestrutura da escola pública e os múltiplos problemas de ordem relacional que permeiam a educação escolar. A formação de professores aparece como um aspecto fundamental com vistas à superação de tais problemas e se configura como formação inicial e formação na modalidade em serviço, ou formação permanente, como é tratada no município de Diadema. Com vistas à compreensão desta segunda modalidade de formação, estudaram-se autores que pesquisam os saberes docentes a partir das reuniões escolares como mecanismo de formação de uma cultura colaborativa na escola. O foco de investigação do trabalho foi a formação permanente dos professores da rede pública municipal de Diadema no período compreendido entre 1993 e 2011. Para tanto, a pesquisa concretizou-se em duas etapas: uma pesquisa bibliográfica e uma pesquisa de campo, mediante a utilização da metodologia estudo de caso, que se subdividiu em dois momentos: uma pesquisa documental, realizada a partir da investigação em arquivos da cidade, e entrevistas semiestruturadas com dez educadores da rede e quatro formadores contratados como assessores que permaneceram na rede durante vários anos. A análise dos dados organizou-se em quatro categorias: modalidades de formação e ação docente; formação e competência docente; políticas públicas e ação docente na cidade e formação permanente e qualidade da educação. Os resultados obtidos permitiram identificar a caracterização da formação permanente oferecida aos professores da Rede Municipal de Educação de Diadema no período delineado pela pesquisa, a identificação da matriz de concepção da formação, as fragilidades no processo avaliativo das ações da rede nesta área e os resultados da formação enquanto qualificação das práticas pedagógicas dos professores.
Title in English
Challenges of continuing education for teachers in the city of Diadema - SP
Keywords in English
Education quality
Evaluation of education
Permanent formation
Public polices
Teachers training
Abstract in English
The ongoing training of teachers is today a measure of unquestionable qualifications, supported in the preoccupation of building alternate paths that allow the education levels of quality compatible with social demands and expectations. Among the issues that involve the scenario brazilian education in the 21st century, can be mentioned the social setting of this beginning of century, the low salaries paid to teachers, the feminization of teaching, the proletarianization, the decharacterization and devaluation of the teaching career, the lack in the public school infrastructure and multiple relational problems that permeate the school education. Teacher training appears as a key aspect with a view to overcoming such problems and configures itself as the initial formation and formation in the modality in-service, or permanent formation, as it is treated in the township of Diadema. With a view to understanding this second type of formation, was studied authors who search the knowledge teachers from the school meetings as a mechanism for the formation of a collaborative culture at school. The focus of the research work was the permanent training of teachers in public schools in the township of Diadema in the period between 1993 and 2011. To this end, the research achieved in two steps: a bibliographical survey and a field survey, using the methodology case study, which splintered into two phases: a documentary survey, carried out from the city's archives, research and semiestrutured interviews with ten educators of township and four trainers hired as advisors who remained on the township for several years. The analysis of data organized into four categories: modalities of training and teaching action; training and teaching competence; public policies and teaching action in the city and permanent training and quality of education. The results obtained indicate the characterization of permanent formation offered to teachers of the Township of Diadema by the search period, the identification of the formation matrix, the weaknesses in the evaluation process of actions in this area and the results of formation as a qualification of pedagogical practices of teachers.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
mariaelena_parte1.pdf (17.77 Mbytes)
mariaelena_parte2.pdf (88.16 Mbytes)
Publishing Date
2012-10-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.