• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2000.tde-23112001-150126
Document
Author
Full name
João Ferreira de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2000
Supervisor
Committee
Catani, Afranio Mendes (President)
Dias Sobrinho, José
Dourado, Luis Fernando
Paro, Vitor Henrique
Silva Junior, João dos Reis
Title in Portuguese
A reestruturação da educação superior no Brasil e o processo de metamorfose das universidades federais: o caso da Universidade Federal de Goiás (UFG).
Keywords in Portuguese
avaliação
ensino superior
universidade
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa objetiva desvelar o atual estado de mudança que configura o processo de metamorfose das universidades federais, ou melhor, as modificações que estão se processando e as novas feições assumidas, tomando como referência básica o caso da Universidade Federal de Goiás (UFG). Examina como se equaciona a questão da natureza, da identidade e do papel da UFG no quadro das atuais políticas de educação superior e das tensões e desafios contemporâneos. A investigação teve como ponto de partida a política de diversificação e diferenciação que reconfigura o sistema de educação superior no Brasil, com base em um modelo que associa flexibilidade, competitividade e avaliação. Desenvolveu-se uma investigação do cotidiano da gestão universitária e da produção do trabalho acadêmico da UFG, explicitando suas interfaces com o contexto mais amplo, particularmente com as atuais políticas de educação superior, resultando uma análise pormenorizada dos processos, movimentos e tendências nas áreas de gestão, financiamento, avaliação, currículo, pesquisa e pós-graduação. A pesquisa evidencia a intensificação de um jogo concorrencial da diferenciação e da distinção institucional entre as universidades federais, ou melhor, da luta pela independência e pela ocupação de posições específicas e diferenciadas, o que pode contribuir para o desmonte do sistema federal, uma vez que esse processo vem rompendo, paulatinamente, elementos de convergência que parecem ter assegurado, historicamente, certo nível de solidariedade nesse campo institucional. Ressaltam-se as diferenças essenciais entre as universidades que começam a ser exibidas, especialmente na forma de estruturação e de organização interna, na produção do trabalho docente, nos indicadores acadêmicos e na tomada de posição diante das políticas de educação superior e demandas do mercado. As mudanças na UFG indicam amplo processo de modelação organizacional com o objetivo de torná-la mais ágil e eficiente como evidencia, por exemplo, a simplificação de sua estrutura acadêmica, a extinção progressiva dos departamentos, a tentativa de desburocratizar os processos administrativos e acadêmicos e a implantação de sistemas de controle e gerenciamento administrativos. Boa parte desse ajustamento faz-se por meio de uma adequação da gestão e do trabalho acadêmico aos parâmetros e aos ritmos da Gratificação de Estímulo à Docência (GED) e aos ditames das condições objetivas locais e regionais que se expressam por intermédio dos convênios e da prestação de serviços remunerados, além da expansão dos cursos de graduação e melhoria generalizada dos índices de produtividade.
Abstract in English
This research aims to reveal the actual chanping situation that configures the Federal Universities metamorphose’s process, actually, the chanpings that are being processed and new features being assumed, having as basic references the case of the Federal University of Goias (FUG). It is being examined the question of nature, the identification and the FUG role in the comtemporary challenges. The investigation had as start the political diversity and differentiation that configures, once again, the higher level educational system in Brazil, having basis on a model that assossiates flexibility, competition and valuation. It was developed an investigation of the university administration and the academic work production at FUG, showing mainly its interfaces with a wider context, particularly with the actual political higher level education, resulting in a detailed process analyzes, movements and tendency in management area, finance, valuation, curricullum, research and postgraduation. The research shows the intensity of a competition game the differentiation and of the institutional distinction amond Federal Universities, actually, the struggle for independency and for the occupation of specific and differentiated positions, what can contribute for the federal system collapse, once this process is showly collapsing, with converging elements that seem to be secured, historycaly, certain solidarity levels in this institutional field. The essential differences come up among universities that begin to be shown up, specially in the structural form and intern organization, in the teaching stuff production, in the academic indicatives and in the position takings before the political higher level education and market demands. The FUG changings point to a wider process of organization modeling with the aim of turning it more agile and efficient with evidence, for example, its academic structure simplified, the departments progressively extinguished, the attempt to end the managment and academic processes of burocracy and the introduction of a control system and business managment. A large part of this adjustment comes by means of admnistration, academic work and Teaching Stuff Encouragment Gratification (TSEG) adaptions and the local and regional conditions aims that are expressed in agreements and paid labour, beyond graduation courses expansion and general productiveness and rates developments.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Tese.pdf (793.16 Kbytes)
Publishing Date
2001-11-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.