• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.48.2012.tde-30072012-154255
Document
Author
Full name
Tatiana da Silva Calsavara
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Moraes, Carmen Sylvia Vidigal (President)
Mate, Cecilia Hanna
Moura, Esmeralda Blanco Bolsonaro de
Silva, Doris Accioly e
Valverde, Antonio José Romera
Title in Portuguese
A militância anarquista através das relações mantidas por João Penteado - estratégias de sobrevivência pós anos 20
Keywords in Portuguese
Correspondência
Educação libertária
História da educação
João Penteado
Militância anarquista
Abstract in Portuguese
Este trabalho tem por objetivo resgatar a militância do educador anarquista João Penteado após o fechamento da Escola Moderna do Belenzinho, em 1919, buscando traços de continuidade das práticas libertárias até então presentes no cotidiano escolar. Fora do ambiente da escola, o professor João Penteado manteve relações de amizade e militância com libertários como Rodolfo Felipe, Edgard Leuenroth, Pedro Catalo, Adelino de Pinho, José Oiticica entre outros, o que pode ser verificado nas correspondências trocadas entre eles que, muitas vezes, referem-se à importância de se manter a escola dirigida por João Penteado como parte importante do processo de resistência da militância anarquista em um momento de intensa repressão e vigilância das autoridades e da polícia. As questões colocadas pela militância anarquista a partir do fechamento da Escola Moderna relacionam-se às mudanças vividas pelo operariado no contexto político e social do período (tanto local quanto mundial). Neste momento verifica-se uma significativa produção de obras com conteúdo libertário, ainda que só houvesse espaço para o estudo das classes dominantes. Através da trajetória de João Penteado pretendemos identificar, portanto, as formas de resistência de seu grupo nesse período de crise, as questões que os envolveram, e a forma como essa resistência está presente na ideia de educação que eles defendiam.
Title in English
The Anarchist Militancy through relations maintained by João Penteado Survival strategies after 20s
Keywords in English
Anarchist militancy
Correspondence
History of education
João Penteado
Libertarian education
Abstract in English
This job aims to rescue the militancy of the anarchist educator João Penteado after the closing of Belenzinho Modern School, in 1919 seeking traces of continuity of libertarian practices until then, present in daily life. Outside the school environment, teacher João Penteado maintained friendly relations and militancy with libertarians as Rodolfo Felipe, Edgard Leuenroth, Pedro Catalo, Adelino de Pinho, José Oiticica and others which can be verified in letters exchanged between them that often refer to the importance of maintaining the school run by João Penteado as important part of the process of anarchist militancy resistance at a time of intense repression and surveillance of the authorities and the police. The issues raised by the anarchist militancy from the closing of the modern school relate to changes experienced by workers in the social and political context of the period (either local or worldwide). At the moment there is a significant production of works with libertarian content, even though there were only "space for the study of the dominant classes." Through the course of John Barbour, we intend to identify, therefore, the forms of resistance of their group in this period of crisis, the issues involved, and how this resistance is present in the idea of education that they defended.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-12-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.