• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-30112016-105424
Document
Author
Full name
Alairton Luis Araujo Soares
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Vidal, Diana Goncalves (President)
Custódio, Maria Aparecida Corrêa
Leonardi, Paula
Title in Portuguese
Ginásio Pinheirense: criação e inserção no contexto sociocultural da baixada e litoral ocidental maranhense (1953 - 1963)
Keywords in Portuguese
Católico
Ensino secundário
Ginásio Pinheirense
Missionários do Sagrado Coração
Abstract in Portuguese
Em 1946, os primeiros Missionários do Sagrado Coração (MSC) italianos chegaram em Pinheiro - MA. Nas décadas de 40 50, o quadro socioeconômico-cultural de Pinheiro era precário: população asfixiada pela pobreza e analfabetismo. Havia dois grupos escolares e algumas escolas isoladas, que ofereciam somente o ensino primário. Em 1947, Dom Afonso Ungarelli fundou o Seminário São José, destinado à formação de sacerdotes nativos para a Congregação, sendo fechado em 1950. Em seguida, os MSC fundaram a Escola Paroquial, com objetivo de instruir e moralizar as crianças pobres. Em 1952, a Escola Paroquial foi equiparada aos grupos escolares, sendo denominada de Grupo Escolar Nossa Senhora do Sagrado Coração, com mais salas de aulas, recursos didáticos e professoras normalistas, e em 1953, foi fundado o Ginásio Pinheirense, estabelecimento de ensino secundário, destinado às classes média e alta do município. Por meio de fontes bibliográficas, jornalísticas, imagéticas e da história oral, objetiva-se neste trabalho analisar a criação e inserção do Ginásio Pinheirense no contexto sociocultural da Baixada e Litoral Ocidental do Maranhão sob as seguintes categorias: representação, materialidade escolar, currículo, público-alvo, professores e trajetórias profissionais de alunos(as) egressos(as) dessa instituição. As fontes foram analisadas com aportes teóricos e metodológicos da História Cultural com destaque para o referencial de Michel de Certeau (2004, 1996,), Justino Ferreira Magalhães (2004, 1996) Roger Chartier (2002) Vidal (2009, 2005, 1990), Oscar Beozzo e Van der Grilf (2008), Dallabrida (2014, 2011, 2009), Souza (2008). Relacionaram-se a criação do Ginásio Pinheirense ao contexto das transformações econômicas, processo de redemocratização do país e de relações amistosas entre a Igreja e o Estado brasileiro. Estas relações amistosas reverberaram em acordos estabelecidos entre os MSC e o grupo político majoritário do estado do Maranhão dos anos 1950, viabilizando as ações estratégicas de reestruturação dos espaços político e religioso da Igreja Católica, por meio da educação escolar. A análise concluiu que a Igreja Católica investiu por meio dos MSC em educação escolar primária e secundária, a fim de reestruturar seu espaço de agência evangelizadora e socializadora de conhecimento, valores espirituais, morais e católicos. Agiu eficazmente no combate às demais expressões religiosas, romanizando o culto e assegurando sua soberania na sociedade brasileira e, mais especificamente, na Baixada e Litoral Ocidental maranhense.
Title in English
Ginásio Pinheirense: creation and insertion in the sociocultural contexto of lowlands and coastline West of Maranhão (1953 1963)
Keywords in English
Catholic church
Ginásio Pinheirense
Sacred Heart Missionaries
Secondary school
Abstract in English
In 1946 the first Italian Sacred Heart Missionaries (SHM) arrived in Pinheiro city, Maranhão. Between the decades of 40 and 50, the socioeconomic and cultural framework of Pinheiro was precarious: poor and illiterate population. There were two school groups and some individual schools, which offered only primary education. In 1947, Dom Afonso Ungarelli founded São José Seminary, for the formation of native priests to the Congregation, which was closed in 1950.Then the SHM founded the parish school in order to instruct and moralize poor children. In 1952, the parish school was equated to school groups, being called Nossa Senhora do Sagrado Coração School Group, it had more classrooms, teaching resources and primary school teachers, and in 1953, they founded the Ginásio Pinheirense, secondary school, for the middle and upper classes from Pinheiro. By means of bibliographic, news, imagery and oral history sources, the aim of this study was to analyze the creation and insertion of the Ginásio Pinheirense in the sociocultural context of lowlands and coastline West of Maranhão based on the following categories: representation, materiality school, curriculum, target audience, teachers and professional trajectories of students from this institution. The sources were analyzed from theoretical and methodological contributions of Cultural History with emphasis on the benchmark of Michel de Certeau (2004, 1996,), Justino Ferreira Magalhães (2004, 1996) Roger Chartier (2002) Vidal (2009, 2005, 1990), Oscar Beozzo e Van der Grilf (2008), Dallabrida (2014, 2011, 2009), Souza (2008). The Ginásio Pinheirenses creation was related to the economic contexto transformation, country's democratization process and friendly relationship between the Church and the Brazilian State. These friendly relationship reverberated in agreements between the SHM and the majority political group in the state of Maranhão in 1950, enabling strategic restructuring actions of political and religious area of the Catholic Church, through school education. The analysis concluded that the Catholic Church has invested in primary and secondary school education in order to restructure its evangelizing agency space and socializing knowledge, and also its spiritual, moral and Catholic values. The Catholic Church has acted effectively in combating other religious expressions and romanizing worships and ensuring its sovereignty in Brazilian society and more specifically in Maranhense Western lowlands.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-01-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.