• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
Document
Auteur
Nom complet
André Roberto da Silva Pinto
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2024
Directeur
Jury
Abdounur, Oscar Joao (Président)
Lins, Abigail Fregni
Oliveira, Adriel Gonçalves
Oliveira, Cristiane Coppe de
Oliveira, Zaqueu Vieira
Titre en portugais
Ensino, Matemática, História, professores, engenheiros, formação: algumas relações e discussões
Mots-clés en portugais
Educação matemática
História da educação matemática
Matemática
Práticas docentes
Professor-engenheiro
Resumé en portugais
Esta pesquisa de doutorado, inicialmente voltada ao âmbito histórico, propôs investigar práticas de professores engenheiros que lecionavam Matemática na Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (Poli-USP), situando-se no período entre o início da República e o início do século XX, até aproximadamente 1934. A investigação histórica concentrouse no contexto da criação da USP, tentando, também, analisar os espectros possíveis que permeavam as disputas pelas disciplinas de Matemática na Poli-USP. O texto trouxe aspectos políticos, disputas financeiras e de poder, além de motivos educacionais e ideológicos que permearam esse processo. Isto levou a uma autorreflexão sobre a prática docente, resultando numa abordagem que transitou entre Educação Matemática e História da Educação Matemática. Os pensamentos desenvolvidos ao longo da trajetória de estudos históricos contribuíram para a análise dedicada às práticas de ensino e à Educação Matemática em um contexto de Educação Tecnológica. Apoiada uma variedade de materiais como fonte, incluindo livros, periódicos, entrevistas e regulamentos institucionais, a pesquisa buscou respaldo metodológico na teoria da História Cultural, especialmente nos estudos de Michel de Certeau e Roger Chartier, e em teorias da Educação Matemática, em particular da Etnomatemática.
Titre en anglais
Teaching, Mathematics, History, teachers, engineers, training: some relations and discussions
Mots-clés en anglais
Engineer- professor
History of mathematics education
Mathematics
Mathematics education
Teaching practices
Resumé en anglais
This doctoral research, initially focused on the historical sphere, set out to investigate the practices of engineers-professors who taught mathematics at the Polytechnic School of the University of São Paulo (Poli-USP), covering the period between the beginning of the Republic and the beginning of the 20th century, up to approximately 1934. The historical investigation focused on the context of the creation of USP, also attempting to analyze the possible spectra that permeated the disputes over the mathematics disciplines at PoliUSP. The text brought political aspects, financial and power disputes, as well as educational and ideological motives that permeated this process. This led to a selfreflection on teaching practice, resulting in an approach that moved between Mathematics Education and History of Mathematics Education. The historical awareness developed along the path of study contributed to the analysis dedicated to teaching practices and Mathematics Education in a Technological Education context. Supported by a variety of source materials, including books, periodicals, interviews and institutional regulations, the research sought methodological support in the theories of Cultural History, especially in the studies of Michel de Certeau and Roger Chartier, and in theories of Mathematics Education, particularly Ethnomathematics.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2024-06-17
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.