• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2022.tde-24012023-105802
Document
Author
Full name
Priscila da Silva Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Gobbi, Marcia Aparecida (President)
Ladeira, Maria Inês Martins
Santos, Carlos José Ferreira dos
Title in Portuguese
Que pintá!: desenhos de crianças e o modo de vida Guarani Mbya na Tekoa Pyau
Keywords in Portuguese
Crianças indígenas
Desenhos
Guarani Mbya
Jaraguá
Modo de vida
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa tem como objetivo apresentar como as crianças guarani mbya, da Tekoa Pyau, do Território Indígena do Jaraguá, no bairro do Jaraguá, localizado na cidade de São Paulo, vivem e compartilham suas vidas, e como os desenhos produzidos pelas crianças podem apresentar este cotidiano vivido. Parto de pressupostos teóricos interdisciplinares, recorrendo ao campo da sociologia da criança, antropologia da criança e das infâncias e educação, considerando as crianças guarani mbya como colaboradoras da pesquisa, capazes de narrar e elaborar por meio dos desenhos suas vidas. O desenho como instrumento, mas também método de pesquisa, foi escolhido por considerar as sociedades indígenas e em específico os Guarani Mbya como um povo que desenha, e as crianças como aquelas e aqueles que reproduzem e produzem junto as suas tekoas seu modo de vida por meio dos desenhos. A partir do método de inspiração etnográfica com crianças combinado à etnografia gráfica com desenhos produzidos pelas crianças e pela autora desta dissertação, analiso as relações que as crianças constroem com os desenhos e seus suportes, principalmente o papel. Também as relações que acontecem entre elas, com os adultos, com os espaços da Tekoa Pyau e o seu entorno. A conclusão aponta para um modo de vida produzido, experienciado e vivido pelas crianças em constante relação com sua aldeia, com o Território Indígena do Jaraguá, com o bairro e a cidade, evidenciando a existência e ocupação histórica dos Guarani Mbya na região e sobretudo das crianças guarani mbya.
Title in English
"I wanna paint": drawings by children and the Guarani Mbya way of life at Tekoa Pyau
Keywords in English
drawings
Guarani Mbya
indigenous children
Jaraguá
way of life
Abstract in English
The present research aims to presente how Guarani Mbya children, from Tekoa Pyau, from the Jaraguá Indigenous Land, in the Jaraguá neighborhood, located in the city of São Paulo, live and share their lives, and how the drawings produced by the children can present this everyday life. I start from theoretical assumtions gathering interdisciplinary literature in the field of child sociology, child and childhood anthropology and education, considering Guarani Mbya childrem as research collaborators capable of narrating and elaborating their lives through drawings. Drawing as an instrument, but also a research method, was chosen because it considers indigenous societies and specifically the Mbya Guarani as a people who draw, and children as those who reproduce and produce together with their tekoas their way of life, through the graphics. From the method of ethnographic inspiration with children combined with graphic ethnography with drawings produced by children and author of this dissertation, I analyze the relationships that children build with drawings and their supports, especially paper. Also, the relationships that happen between them, with adults, with the spaces of Tekoa Pyau and the surroundings. The conclusion points to a way of life produced, experienced and lived by children in constant relationship with their village, with the Indigenous Land of Jaraguá with the neighborhood and the city, evidencing the existence and historical occupation of the Guarani Mbya in the region and above all the Guarani Mbya children.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2023-01-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.