• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.48.2022.tde-08122022-155944
Document
Author
Full name
Line Mayer
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2022
Supervisor
Committee
Amaral, Joao Alberto Arantes do (President)
Joly, Marcel
Onusic, Luciana Massaro
Title in Portuguese
Desenvolvimento docente e melhoria contínua: um olhar sobre a formação continuada
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento docente
Educação Pública
Formação continuada
Melhoria contínua
Prática reflexiva
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa de caráter qualitativo trata da formação continuada de professores desenvolvida ao longo de suas carreiras e tem como foco o processo de melhoria contínua. A revisão bibliográfica tratou de modelos de formação continuada apresentados em estudos de caso que demonstram a eficácia de ciclos de melhoria contínua para o sucesso do aperfeiçoamento docente. Foram entrevistados 16 professores da Rede Municipal de Ensino de Ubatuba com o objetivo de identificar padrões de comportamento em relação ao processo de possível melhoria contínua vivenciado pelos professores durante suas vidas profissionais. Na seção dos resultados, foram agrupados os seguintes temas recorrentes: 1. A troca com os pares é fundamental para a aprendizagem dos docentes; 2. O melhor espaço para a aprendizagem é o dia a dia da escola; 3. As reuniões de formação continuada são valorizadas pelos professores devido à possibilidade de troca com os pares; 4. Os docentes não têm apoio profissional para enfrentar suas dificuldades de ordem pedagógica; 5. Os docentes enfrentam dificuldades de ordem prática para implementar as abordagens teóricas de ensino e aprendizagem; 6. O apoio profissional para os docentes superarem suas maiores dificuldades e se desenvolverem profissionalmente é insuficiente; 7. Não é feita uma avaliação formal do trabalho pedagógico; 8. Os gestores dizem não observar uma melhora efetiva na prática docente; 9. As formações continuadas não são avaliadas dentro de um processo de melhoria contínua; 10. O planejamento das formações continuadas é feito com base na necessidade docente. Concluiu-se que apesar de os professores se transformarem durante a carreira, não há um processo de melhoria contínua instituído dentro da formação continuada docente na educação pública do município de Ubatuba.
Title in English
Teacher development and continuous improvement: understanding the continuous professional development
Keywords in English
Continuous improvement
Continuous professional development
Public education
Reflective practice
Teacher education
Abstract in English
The present qualitative research deals with the continuing education of teachers throughout their career and focuses on the process of continuous improvement. The literature review dealt with models of continuing education presented in case studies that demonstrate the effectiveness of continuous improvement cycles for the success of teacher development. 10 public school teachers in Ubatuba were interviewed in order to identify patterns of behavior in relation to the continuous improvement process experienced by teachers during their career. In the results section, the following recurring themes were grouped: 1. Exchanging with peers is essential for teachers' learning; 2. Most learn from the mistakes and successes of their practice and from pupils voice; 3. Teachers face practical difficulties in implementing theoretical approaches; 4 Teachers do not have professional support to face their pedagogical difficulties; 5. Teachers face practical difficulties in implementing theoretical approaches to teaching and learning; 6. Professional support for teachers to face their greatest difficulties and to develop professionally is insufficient; 7. There is no formal evaluation of the pedagogical work; 8. Managers say they do not see an effective improvement in teaching practice; 9. Continuing training is not evaluated within a continuous improvement process; 10. The planning of continuing education is based on teaching needs. It was concluded that although teachers were transformed during their career, there is no continuous improvement process instituted within the continuing teacher education in public education in the city of Ubatuba.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LINE_MAYER.pdf (1.27 Mbytes)
Publishing Date
2022-12-09
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.