• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2013.tde-19042013-115603
Document
Author
Full name
Luisa Carmen Spezzano
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Radanovic, Marcia (President)
Giacheti, Célia Maria
Machado, Luis dos Ramos
Title in Portuguese
Estudo da habilidade de nomeação de objetos e verbos - análise dos tipos de erros
Keywords in Portuguese
Adulto
Afasia
Linguagem
Nomes
Semântica
Testes neuropsicológicos
Tradução
Vocabulário
Abstract in Portuguese
A nomeação constitui uma das tarefas mais importantes no processamento da linguagem. A nomeação de diferentes categorias semânticas e gramaticais diverge em suas propriedades lexicais e possui substratos neuroanatômicos distintos. Esta pesquisa tem como objetivos caracterizar as alterações de nomeação de sujeitos com afasia, comparando-os aos sujeitos sem alteração de linguagem e estabelecer relações da tipologia de resposta na tarefa de nomeação de verbos e de substantivos em afásicos. A amostra foi composta por indivíduos divididos em dois grupos: GC e GP. O GC foi constituído de 95 sujeitos sem alteração de linguagem, com média de idade de 56,7 anos (15,4) e escolaridade de 9,3 anos (4,4). O GP foi constituído por 33 afásicos, subdividido em não fluentes (GNF) e fluentes (GF). No GNF foram avaliados 17 sujeitos com média de idade de 65,5 anos (14) e escolaridade de 8,2 anos (6,4). No GF foram avaliados 16 sujeitos com média de idade de 60,5 anos (16,7) e escolaridade de 11,5 anos (7,6). O teste utilizado foi a bateria inglesa An Object and Action Naming Battery (Bateria de Nomeação de Objetos e Verbos - BNOV). Houve diferenças estatisticamente significativas entre os grupos de afásicos no número de acertos para substantivos e verbos (p<0,001). O número de acertos para a nomeação de substantivos é maior do que para verbos no GNF enquanto o número de acertos para a nomeação de verbos é maior no GF. Os sujeitos do GNF apresentaram como tipo de resposta desviante mais frequente a "complementação por gesto", seguido dos tipos xiii "hiperônimo" e "componente" na nomeação de substantivos e "erros de associação", "co-hipônimo", e "substantivo relacionado", na nomeação de verbos. Os sujeitos do GF apresentaram como tipo de resposta desviante mais frequente o "neologismo", seguido de "parafasia fonêmica" e "circunlóquios" para a nomeação de substantivos e "neologismo", "erros fonológicos" e "circunlóquios" para verbos.
Title in English
Study of ability naming of objects and verbs - analysis of errors types
Keywords in English
Adult
Aphasia
Language
Names
Neuropsychological Tests
Semantics
Translating
Vocabulary
Abstract in English
Naming is one of the most important functions in language processing. The naming of different semantic and grammatical categories diverge in their lexical properties and possess distinct neuroanatomical substrates. This study aims at characterizing the naming alterations and types of errors of aphasic individuals in a verbs and nouns naming. The sample was composed of subjects divided into two groups: GC and GP. The GC consisted of 95 subjects with no language impairment, with the mean age of 56.7 years (15.4) and schooling of 9.3 years (4.4). The GP comprised 33 aphasic patients, subdivided into non fluent (GNF) and fluent (GF). In the GNF, 17 subjects with the mean age of 65.5 years (14) and schooling of 8.2 years (6.4) were evaluated. In the GF, 16 subjects with the mean age of 60.5 years (16.7) and 11.5 years of schooling (7.6) were evaluated. The test used was the English battery An Object and Action Naming Battery. There were statistically significant differences between the aphasic groups as to the number of correct answers for nouns and verbs (p <0.001). The number of correct answers in the naming task for nouns was higher than for verbs in the GNF, while the number of correct answers in the naming of verbs was higher in the GF. The most frequent type of error presented by the GNF presented "complementation by gesture", followed by "hyperonym" and "component" in the naming of nouns and "association errors", "hyponym", and "related noun" in the naming of verbs. The most frequent type of error presented by the GF was "neologism", followed by "phonemic paraphasia" and "circumlocutions" in the naming of nouns and "neologism", "phonological errors" and "circumlocutions" for verbs.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
LuisaCarmenSpezzano.pdf (480.41 Kbytes)
Publishing Date
2013-04-19
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.