• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.5.2010.tde-06042010-143849
Document
Author
Full name
Ana Carolina Paiva Bento
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2009
Supervisor
Committee
Lopes, Debora Maria Befi (President)
Fernandes, Fernanda Dreux Miranda
Perissinoto, Jacy
Title in Portuguese
Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem e com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL)
Keywords in Portuguese
Desenvolvimento da linguagem
Fonoaudiologia
Linguagem infantil
Narração
Transtornos do desenvolvimento da linguagem
Abstract in Portuguese
As habilidades narrativas podem fornecer ricas informações sobre as competências linguísticas, cognitivas e sociais das crianças com desenvolvimento típico e com Distúrbio Específico de Linguagem (DEL). Os objetivos dessa dissertação foram caracterizar a ordenação temporal de figuras e a narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem (DTL) e com DEL. Participaram deste estudo dois grupos de sujeitos, com faixa etária de sete a dez anos: o Grupo Controle (GC), sem alterações de linguagem, composto por 60 sujeitos, e o Grupo Pesquisa (GP), com diagnóstico de DEL, composto por 20 sujeitos. Para eliciar as narrativas foi utilizada uma série de 15 histórias, representadas por figuras, compostas por quatro cenas cada. Essas sequências foram criadas e classificadas em mecânicas, comportamentais e intencionais, segundo as relações envolvidas entre os personagens. Os dados foram transcritos e analisados conforme o tipo de discurso (Descritivo, Causal e Intencional) e, além disso, foi pontuado o tipo de organização das figuras realizadas pelas crianças. Esta dissertação foi dividida em dois estudos. Os resultados do Estudo I indicaram que a capacidade de ordenação temporal de figuras já está presente em escolares em DTL aos sete anos. Com o aumento da idade os escolares em DTL diminuem o uso do tipo de discurso descritivo e aumentam o uso do discurso intencional. Além disso, houve aumento do uso dos discursos causal e o intencional com o aumento da complexidade das sequências fornecidas. O Estudo II indicou que não houve diferenças entre os discursos nas faixas etárias estudadas para o grupo com DEL. Os grupos se diferenciaram quanto à ordenação temporal e quanto ao tipo de discurso. Os escolares com DEL apresentaram discurso menos elaborado (descritivo), enquanto o grupo em DTL apresentou discurso mais elaborado (causal). As diferenças observadas entre as narrativas produzidas por escolares em DTL e com DEL ressaltaram as dificuldades desta população na utilização da língua, ou seja, nas habilidades linguísticas necessárias para narração de histórias.
Title in English
Narrative and temporal arrangement in school-age children with typical language development and specific language impairment (SLI)
Keywords in English
Child language
Language development
Language development disorders
Narration
Speech language and hearing sciences
Abstract in English
Narrative abilities may provide valuable information concerning linguistic, cognitive and social competences of children with typical language development (TLD) and Specific Language Impairment (SLI). The purpose of this dissertation was to characterize the temporal arrangement of pictures and the narrative abilities of school-age children with TLD and SLI. Two groups of children with age ranging between seven and 10 years participated in the study. The Control Group (CG) was composed by 60 children with TLD whereas the Research Group (RG) was composed by 20 children with SLI. A series of 15 stories represented in pictures were used to elicit the narratives. Each story was represented in four scenes. The sequences were designed and classified as mechanics, behavioral or intentional according to the relationships presented among characters. Data were transcribed and analyzed according to the discourse type (descriptive, causal and intentional). The type of picture arrangement performed by the children was also scored. The present dissertation was divided into two experiments. Results of experiment I indicate that the ability of temporal arrangement of pictures can already be observed in seven-year old children with TLD. As much as the age increased, school-age children with TLD reduced the use of the descriptive discourse and increased the use of the intentional one. Furthermore, an increase on the use of causal and intentional discourse types was observed as the complexity of the sequences provided increased. Experiment II showed no differences among the discourse types for the RG. Between groups differences regarding temporal arrangement and discourse type were observed on experiment II. Children with SLI presented less elaborated (descriptive) discourse whereas children with TLD presented more elaborated (causal) discourse. The differences observed between narratives produced by school-age children with TLD and SLI highlight the difficulties of the SLI population in the use of language, i.e. in linguistic abilities that underlies narrative.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2010-04-07
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • BENTO, Ana Carolina Paiva, and Befi-Lopes, Debora Maria. Organização e narração de histórias por escolares em desenvolvimento típico de linguagem [doi:10.1590/S0104-56872010000400024]. Pró-Fono [online], 2010, vol. 22, p. 503-508.
  • GONZALES, D. O., et al. The complexity of narrative interferes in the use of conjunctions in children with specific language impairment [doi:10.1590/S2179-64912012000200011]. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Jornal [online], 2012, vol. 24, p. 152-156.
  • CÁCERES, Ana Manhani, et al. A complexidade da narrativa interfere na produção de conjunções no distúrbio específico de linguagem. In 19º Congresso Internacional e 8º Nacional de Fonoaudiologia, São Paulo, 2011. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia - Suplemento., 2011. Resumo.
  • BEFI-LOPES, Debora Maria, e BENTO-GAZ, A. C. P. Plano Terapêutico Fonoaudiológico para habilidades narrativas no distúrbio específico de linguagem. In Pró-Fono. Planos Terapêuticos Fonoaudiológicos. Organizador. Barueri : Pró-Fono, 2012{Volume}, p. 67-72.http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/5/5162/tde-06042010-143849/
  • Prêmio Excelência em Fonoaudiologia 2006 (Narração de Histórias por Crianças com Distúrbio Específico de Linguagem) - Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.